'Winkels laten kansen van ramadan nog altijd liggen'

Aangepast
Wessel de Jong/ NOS

Veel moslims vieren morgen het Suikerfeest en veel families zijn al dagen bezig met de voorbereidingen. Elk jaar geven islamitische huishoudens in Nederland samen meer dan 48 miljoen euro extra uit aan boodschappen rond deze feestdagen. Dat is gemiddeld zo'n 160 euro per huishouden, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Motivaction.

In het Haagse winkelcentrum Megastores merken ze veel van de feestdrukte. Elke dag stromen klanten binnen om de laatste boodschappen te doen voor de avond. Verse groenten, vlees, bladerdeeg en snoepgoed zijn al jaren rond de ramadan en het Suikerfeest extra populair.

Wessel de Jong / NOS

Ook kledingwinkels zetten deze maand meer om. Vooral feestkleding is een belangrijke uitgavenpost. Volgens winkeleigenaresse Habibe Suryana- Ayaz lijkt het Suikerfeest wat dat betreft een beetje op Kerst. "Vrouwen zijn op zoek naar ongeveer dezelfde soort kleding. We merken bijvoorbeeld dat rond de kerstdagen ook veel niet-moslima's hier komen winkelen en dat is heel erg leuk."

Maar niet alleen voedsel en kleding worden meer verkocht. Ook andere detailhandelaren in het winkelcentrum zien hun omzet stijgen. Een meubelzaak is blij met de extra klandizie en speelt er zelfs extra op in. "Wij bieden morgen tijdens het Suikerfeest lekkernijen aan, daarnaast hebben wij accessoires zoals vaasjes in de aanbieding", zegt Erhan Unver, manager van de winkel. En het lijkt te werken. De woonwinkel zegt meer klanten te hebben en een hogere omzet te draaien.

Wessel de Jong/ NOS

Maar dit jaar spelen niet alleen individuele ondernemers in op het Suikerfeest en de ramadan. Voor het eerst is het hele winkelcentrum versierd vanwege de ramadan. Niet elke winkelier is daar blij mee, maar de meesten wel. "De sfeer verandert en wordt heel feestelijk en er zijn zeker meer klanten dan normaal", zegt Unver.

Potentiƫle goudmijn

Desondanks spelen veel grote ketens in Nederland nog niet in op de islamitische feestdagen. Volgens Motivaction. zijn ze niet alleen een potentiƫle goudmijn voor islamitische ondernemers, maar zijn er voor alle ondernemers kansen.

Volgens Ahmed Ait Moha van Motivaction, weten veel ondernemers niet zo goed hoe ze in moeten spelen op een feest dat ze zelf niet vieren. Daarnaast zijn er ook winkels die bang zijn dat de versiering klanten afschrikt. "Je moet ook risico durven nemen. Niet iedereen wil in het huidige klimaat zijn winkel versieren voor de ramadan en het Suikerfeest."

Meer positieve reacties

Toch lijken de winkeleigenaren het te negatief in te schatten. Uit recent onderzoek van marktonderzoeker GfK in opdracht van islamitisch brandingbedrijf Pure Safy schrikt het klanten helemaal niet af als er expliciet naar de ramadan wordt verwezen. Sterker nog er zijn zelfs meer positieve reacties.

De afgelopen jaren zijn er volgens marketingexpert Abdelaziz Aouragh steeds meer kleine ondernemers die de kans grijpen. "Je hebt bijvoorbeeld een Jamin in Huizen die snoepzakjes verkoopt met 'fijn Suikerfeest' maar dat is nog heel kleinschalig." Er liggen volgens hem dan ook enorm veel kansen voor ondernemers. "Maar als je het doet moet je het goed doen. Durf en wees creatief! Het levert geheid extra klanten op en niet alleen islamitische."

STER Reclame