Opnieuw ophef over niveau vwo-examen Frans: 'Verdrietig de zaal uit'

time icon Aangepast
ANP
Geschreven door
Kysia Hekster
verslaggever Binnenland

Het vwo-eindexamen Frans is de laatste weken weer onderwerp van kritiek. Leerlingen en docenten klagen opnieuw over het niveau. Morgenochtend wordt de normering voor de examens bekend, dan wordt duidelijk hoe het examen is gemaakt.

Het examen was niet goed genoeg, zeggen docenten en leerlingen. Dit jaar gaan de klachten vooral over de lengte van het examen. Een aantal docenten dat de NOS sprak, noemt het examen "nog veel slechter dan het examen van vorig jaar". Toen ontstond ophef over de kwaliteit van het examen Frans vwo.

Coalitiepartij CDA heeft Kamervragen gesteld over het examen van dit jaar. Het College voor Toetsen en Examens (CvTE) is juist tevreden.

De kinderen zijn echt afgestraft met dit examen.

Docent Swannet van den Akker

Docent Swannet van den Akker van het RSG Magister Alvinus in Sneek geeft al meer dan dertig jaar Frans aan examenklassen. "Het CvTE heeft ons na al het gedoe vorig jaar toegezegd dat het dit jaar goed zou komen. Dat heb ik ook mijn leerlingen beloofd. Maar dit jaar rammelde het examen opnieuw. Er zijn vragen waarbij meerdere antwoorden goed zijn. Dat mag niet. De kinderen zijn echt afgestraft met dit examen."

Het Landelijk Actie Komitee Scholieren (LAKS) kreeg meer dan 7000 klachten over het vwo-examen Frans. "Van alle examens is over Frans vwo relatief het meest geklaagd", zegt Anouk Gielen, voorzitter van het LAKS. "Bijna de helft van de 15.000 leerlingen die het examen maakte, heeft zich bij ons gemeld. Belangrijkste klacht: het examen was veel te lang en daardoor kregen heel veel mensen het niet af."

Mijn leerlingen kwamen verdrietig de zaal uit.

Docent Liesbeth Breek

Liesbeth Breek herkent dat. Zij geeft 27 jaar Frans, nu aan het Petrus Canisius College in Alkmaar. "Mijn leerlingen kwamen verdrietig de zaal uit. Ook de allerbeste leerlingen zeiden: dit examen was veel te lang." De collega's die Breek en Van den Akker spreken zijn volgens hen vrijwel zonder uitzondering niet te spreken over het examen, omdat er discussie is over de antwoorden die bij het examen horen.

Breek: "Vroeger was er nooit twijfel over wat het goede antwoord moest zijn. Na het omstreden examen van vorig jaar had ik de hoop dat het dit jaar beter zou zijn. Ik waardeer de inspanningen van het CvTE om betere examens te maken. Maar dit jaar bleek een beter examen nog een illusie."

'We hebben er alles aan gedaan'

Op het internetforum Franszelfsprekend van de sectie Frans van de vakgroep Levende Talen klagen docenten vooral over de lengte van het examen, maar ook over de inhoud. "Ik word zo langzamerhand hopeloos: hoe moet ik mijn leerlingen voorbereiden op dat examen Frans?" een veelgelezen hartenkreet op de site.

Voorzitter van de Vakgroep Jeanette Noordermeer noemt de klachten over de lengte van het examen "terecht", maar ze is het niet eens met de negatieve reacties op de rest van het examen. "Dit jaar heeft het bestuur van Levende Talen er alles aan gedaan om een goed examen en een goed correctiemodel te maken."

Ook het CvTE - verantwoordelijk voor de examens - herkent zich niet in de kritiek van de leerlingen en de docenten. De organisatie breidde naar aanleiding van de ophef van vorig jaar een proef uit om van tevoren én achteraf docenten naar de examens te laten kijken.

Na de examens keken docenten naar de antwoorden van de leerlingen bij de examens Nederlands, scheikunde en Frans voor het vwo. Adri van der Ven van het CvTE is tevreden over de resultaten van die bijeenkomsten en noemt ze een succes. "Docenten zijn enthousiast omdat ze invloed kunnen uitoefenen."

Aanpassingen

Bij het Franse examen voor vwo bekeek een groep van twintig docenten het examen achteraf. Zij deden voorstellen om het examen op zes punten aan te passen, vier vragen zijn aangepast. Bij scheikunde is bij achttien vragen een aanpassing gedaan, voor Nederlands is het aantal aanpassingen nog niet bekend.

Morgenochtend volgt de definitieve normering voor alle vakken, daarna horen de ongeveer 200.000 eindexamenleerlingen of ze geslaagd zijn.

STER Reclame