EPA

Jarenlang was het de vraag of het nog zou gebeuren, maar de uitbreiding van luchthaven Heathrow lijkt er nu dan toch echt te komen. Het Britse kabinet heeft ingestemd met de komst van een derde start- en landingsbaan. Het parlement moet nog wel akkoord gaan. De totale kosten van de uitbreiding worden geschat op 16 miljard euro.

Heathrow heeft grote capaciteitsproblemen. Sinds de Tweede Wereldoorlog is de luchthaven niet meer uitgebreid. Het is met 75 miljoen reizigers per jaar het drukste vliegveld van Europa. Met een extra baan kunnen er 260.000 vluchten per jaar bijkomen en dat is goed voor de economie. "Dat gaat de Britten tientallen miljarden opleveren", zegt correspondent Tim de Wit in het NOS Radio 1 journaal. "Daar komen dan ook nog eens tienduizenden banen bij."

Weerstand

Het Britse parlement stemt binnen 21 dagen over de uitbreidingsplannen. Lang niet iedereen is het eens met de komst van een extra start- en landingsbaan. Er zijn zorgen over geluidsoverlast, de luchtkwaliteit en nachtvluchten.

De minister van Transport Chris Grayling stelt als voorwaarde dat de geluidsnormen niet overschreden mogen worden. "Daarom wordt 3 miljard vrijgemaakt om de bewoners in de omliggende gebieden tegemoet te komen en de geluidshinder te beperken."

Boris Johnson heeft zelfs gezegd dat hij desnoods voor de bulldozers gaat liggen.

Correspondent Tim de Wit over de Britse minister van Buitenlandse Zaken en oud-burgemeester van Londen

Er is ook weerstand binnen de partij van premier May, de Conservatieven. "Bijvoorbeeld de minister van Buitenlandse Zaken Boris Johnson", zegt De Wit. "Toen hij burgemeester van Londen was, sprak hij zich altijd fel uit tegen de uitbreiding. Hij heeft zelfs gezegd dat hij desnoods voor de bulldozers gaat liggen." May is daardoor aangewezen op de oppositie, die lijken May aan een meerderheid te helpen volgens De Wit.

Als het Britse parlement instemt met de aanleg van een derde baan, zijn er nog wel een aantal hindernissen te nemen. Volgens De Wit zijn er allemaal groeperingen, zoals milieuorganisaties, die dan naar de rechter stappen en de uitbreiding proberen tegen te houden. "Maar de regering gaat ervan uit dat ze hun zin krijgt. De hoop is dat die baan ergens tussen 2020 en 2030 wordt aangelegd."

STER reclame