Start-ups willen plekje veroveren in financiële wereld
Blijven we onze geldzaken in de toekomst bij banken zoals ING en Rabobank regelen of nemen nieuwere spelers zoals Adyen en Bunq die rol over? Start-ups in de financiële wereld nemen een steeds prominentere rol in. Vandaag is dat te zien in Amsterdam op het congres Money 20/20. Honderden nieuwe spelers van over de hele wereld presenteren hun bedrijf daar.
Start-ups lanceren er nieuwe ideeën, zoals het Nederlands-Spaanse Biocryptology. Ze hebben een platform ontwikkeld waarbij consumenten geen wachtwoorden en gebruikersnamen meer hoeven te onthouden. Inloggen doen ze via de vingerafdrukscanner of gezichtsscanner op hun telefoon.
Antonio Banderas is aandeelhouder van het bedrijf en het uithangbord. Hij spreekt via een videoboodschap de bezoekers toe, en verklaart zijn interesse in de beveiligingstechniek. Het zou rampzalig zijn als mijn identiteit wordt gehackt en misbruikt, zegt de acteur.
Biocryptology wil zijn methode graag aan banken verkopen. "Het is voor banken lastiger om een technolgie te ontwikkelen zoals kleinere spelers dat doen, zoals betaalverwerker Adyen en wij", zegt Ted Oorbals van Biocryptology. "Wij kunnen sneller inspelen op de markt. Hoeven niet door hele commissies heen voordat er beslissingen worden genomen."
Hij zegt dat banken vaak overnames doen om toch goede ideeën binnenboord te halen. Zijn eigen bedrijf is niet te koop. "Wij willen niet gekocht worden door één partij. Wij hebben een universeel systeem ontwikkeld en niet een systeem voor een bank of een verzekeringspartij."
De traditionele bank is ook te vinden op Money 20/20. Ralph Hamers, topman van ING, opent het congres. Hij wijst erop dat 99 procent van de transacties bij de bank al digitaal is. Een deel van de 38 miljoen klanten heeft zelfs nooit anders gewerkt.
Volgens Hamers blijven banken een belangrijke rol spelen, ondanks opkomende vernieuwende bedrijven. "Deels ben je concurrent en deels ga je samenwerken. Als je als bedrijf het allemaal zelf wil doen, heb je heel veel kapitaal nodig."
En ja, geeft Hamers toe, banken zijn soms wel iets trager met innoveren dan nieuwe bedrijven. "Omdat we een gereguleerd instituut zijn. Voordat je echt actief mag zijn op de markt zul je toch een vergunning moeten hebben. Dus daar komt wat stroperigheid in."
Maar die stroperigheid heeft soms goede redenen, vindt de topman. "Voordat je als bank iets introduceert moet je ook wel heel erg zeker weten wat je doet. Want onze reputatie is ons heilig. Het gaat vooral om vertrouwen."