ProRail en overheid lijnrecht tegenover elkaar om nieuw station Zwolle

Aangepast
RTV Oost

Kan het gloednieuwe station Stadshagen nu wel of niet snel in gebruik worden genomen? Om die vraag staan ProRail en de gemeenten Zwolle en provincie Overijssel lijnrecht tegenover elkaar.

Nog voor de eerste trein bij het station van de woonwijk Stadshagen gestopt was, bleek tijdens een testrit vorig jaar dat de grond onder het traject zo instabiel is dat treinen er niet veilig met 140 kilometer per uur overheen konden rijden.

Om de treinen vanuit Kampen niet met vertraging in Zwolle aan te laten komen werd besloten om niet te stoppen bij het nieuwe station.

Vandaag zei gedeputeerde Bert Boerman op een persconferentie dat het station nog niet open kan. "De provincie Overijssel heeft geoordeeld dat er geen dienstregeling gegarandeerd kan worden tegen acceptabele kosten en risico's".

Twee machinisten

Volgens ProRail is er wel een alternatief. Je kan tijd winnen door met twee machinisten te gaan rijden. De keertijd op de stations wordt dan een stuk korter. De gemeente en provincie zien die oplossing niet zitten. Het zou acht ton per jaar kosten om de extra machinisten in te zetten. ProRail moet daarom met een ander plan komen, schrijft RTV Oost.

Kamperlijntje

Het hele conflict draait om het zogenoemde Kamperlijntje, een traject van 13 kilometer tussen Zwolle en Kampen. Vroeger reed daar een dieseltreintje. Vorig jaar werd het tracé omgebouwd voor elektrische treinen, zodat de gevraagde 140 kilometer per uur ook gehaald kon worden. In Stadshagen is toen ook het nieuwe station gebouwd.