Geniet van de vrijheid, maar wees geen hufter, zegt Amsterdam

Aangepast
Een vrijgezellenfeest in Amsterdam Hollandse Hoogte

In Amsterdam begint vandaag een campagne tegen hufterig gedrag van toeristen. Het is niet de eerste keer dat de stad een initiatief bedenkt om overlast van toeristen te verminderen, alleen is het deze keer wel een hele expliciete groep waar de gemeente zich op richt.

Mannelijke (Britse) bezoekers tussen de 18 en 34 jaar, die naar de stad komen voor kroegentochten en vrijgezellenfeesten, worden aangesproken op hun gedrag. Luisteren ze niet en staan ze alsnog lallend te plassen op straat? Dan krijgen ze een boete. Ook komen er meer openbare toiletten en worden pijlen op de grond getekend die wijzen naar het dichtstbijzijnde toilet.

Geniet van de vrijheid in Amsterdam, maar herrie en wildplassen wordt niet getolereerd, is de boodschap.

Maar of het werkt? Deze toerist vraagt zich af: als je niet meer dronken over straat mag lopen, wat moet je dan?

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'Als je niet dronken over straat mag lopen, wat moet je dan in Amsterdam doen?'

Op de Wallen, in het centrum van Amsterdam, zijn ze maar al te bekend met het stereotype van de jonge dronken man. "Hier komen vooral voor Engelse stagpartyers (vrijgezellenfeesten). De campagne is een goed initiatief, zo pak je het probleem voor een deel bij de wortels aan", vertelt een medewerker van een horecagelegenheid. Zijn collega herkent de overlast ook. "Je ziet hier vooral dronken lui. Het is heel druk. In het weekend is het nog erger."

De campagne Enjoy & Respect is een een reactie op onderzoek naar het sociale klimaat in de stad. Daaruit blijkt dat de grootste overlast, waaronder dronkenschap, herrie, vervuiling, afval en wildplassen en -poepen, afkomstig is van een kleine groep: mannen tot 34 jaar uit Nederland en Groot-Brittanniƫ.

De campagne kost 225.000 euro. Dit wordt gefinancierd door de gemeente, Amsterdam Marketing en het bedrijfsleven. De campagne is online zichtbaar voor de doelgroep door middel van geofencing: betreedt de doelgroep het toeristische centrum, dan ontvangen zij via social mediakanalen de boodschap van de campagne. Ook wordt er gereageerd op social posts van 'raddraaiers' en campagne gevoerd in hotels.

"In de campagne laten we een duidelijke tweedeling zien", legt Nico Mulder van Amsterdam Marketing uit in het NOS Radio 1 Journaal. "Aan de ene kant zeggen we: geniet van de vrijheid die onze stad te bieden heeft, aan de andere kant geven we een boete als je je niet aan de regels houdt. Iedereen is welkom, zolang je maar respect hebt."

Zo krijg je een boete van 140 euro voor geluidsoverlast of vervuiling en een boete van 95 euro voor openbaar dronkenschap.

Een groepje Britse toeristen is niet blij met de campagne. "Dat is niet leuk, omdat mensen hier op vakantie komen en als je op vakantie bent, dan wil je drinken en lol hebben. En als je niet dronken over straat mag lopen, wat moet je dan?"