VDL en DAF bouwen zware e-trucks: 40 ton gewicht met een accu

Aangepast

Zware vrachtwagens met oplegger die rijden op een accu in plaats van op een dieselmotor. Ze gaan binnenkort de weg op in Nederland. Verschillende Nederlandse bedrijven maken al elektromotoren voor deze zware jongens. Ook voor de export.

Het Eindhovense bedrijf VDL presenteert vandaag een elektrische vrachtwagen van 40 ton. De cabine en het onderstel van de elektrotruck worden gebouwd door DAF. De actieradius is ongeveer 100 kilometer maar na een half uur opladen komt daar weer 50 kilometer bij.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Deze vrachtauto is schoon en hoor je niet

Een aantal supermarkten zou al in gesprek zijn over de aanschaf van de elektrische vrachtwagen van VDL om daarmee winkels in grote steden te bevoorraden. Albert Heijn bevestigt dat het een daarvan is. De supermarktketen maakt nu al gebruik van elektrotrucks van 20 ton.

Ook het bedrijf EMOSS uit Oosterhout produceert zware elektrische trucks. Dat doet het door bestaande dieselvrachtwagens om te bouwen naar elektrisch. Het bedrijf levert binnenkort drie 50-tonners aan Noorwegen. Die zouden een bereik hebben van ruim 200 kilometer.

"Nederland doet waar anderen over praten"

Volgens Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, zijn Tesla en de Chinezen nog niet zo ver als de Nederlandse producenten. "Hieruit blijkt dat anderen er over praten maar dat Nederland het doet."

Van Wee ziet de nieuwe elektrotruck vooral als een nieuwe stap in een geleidelijk proces. Met een actieradius van 100 kilometer is het milieurendement volgens hem het grootst in de stad. Het gebruik is volgens de hoogleraar op dit moment geen kosteneffectieve manier om de luchtkwaliteit te verbeteren. Maar de prijzen van accu's dalen snel, dus mogelijk kan er over een paar jaar een betere accu in de truck.

In Nederland rijden ongeveer 138.000 vrachtwagens rond op diesel.

Het aantal volledig elektrische vrachtwagens bedraagt maar enige tientallen.

Transportsector wil snelle invoering kilometerheffing

Volgens Transport en Logistiek Nederland (TLN) is er zeker behoefte aan zware elektrische trucks. Maar de actieradius moet wel groter worden en er moeten voldoende snellaadpunten komen, vindt de brancheorganisatie.

TNL pleit ook voor een snelle invoering van de aangekondigde kilometerheffing voor vrachtauto's. "Wij hebben met de overheid afgesproken dat de opbrengst van de komende kilometerheffing voor vrachtauto's naar verduurzaming van de transportsector gaat", laat een woordvoerder weten. En dat is hard nodig volgens TLN. "Transportondernemers hebben hulp nodig bij het bekostigen van de transitie naar elektrisch vervoer."