Jan Six kocht de onbekende Rembrandt: 'Chance of a lifetime'

Aangepast
Hermitage

156.000 euro betaalde hij voor het doek, de Nederlandse kunsthandelaar en kunsthistoricus Jan Six. Het tot nu toe onbekend schilderij blijkt er een van Rembrandt, ontdekte Six. "Een chance of a lifetime."

Het schilderij Portret van een jonge man is 94,5 bij 73,5 centimeter en werd anderhalf jaar geleden door Six gekocht op een veiling bij Christie's in Londen. "Ik bladerde door een catalogus en mijn oog bleef hangen op een schilderij, wat zij omschreven als 'uit de omgeving van Rembrandt'. Ik dacht: dat is veel te goed, dat kan zomaar van hemzelf zijn." En hij bleek gelijk te hebben.

Six vertelt hoe hij het schilderij herkende:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

'Ik dacht: dat is veel te goed'

Deskundigen vermoeden dat het schilderij rond 1634 is gemaakt. Ze baseren zich daarbij op de kraag van de jonge man. Onder meer in die kraag zag Six Rembrandts hand. "De jongeman heeft een grote kraag aan van kant, het is stug maar krult een beetje op. Dat omkrullen, om die ruimtelijke suggestie te wekken, moet je heel goed het contrast tussen donker en licht kunnen schilderen. Rembrandt kan met drie à vier penseelstreken letterlijk ruimte creëren, alsof je je hand ertussen kan steken."

Volgens Six is die kraag zo gedetailleerd geschilderd en van zo'n hoogstaande kwaliteit, dat er eigenlijk maar één schilder overblijft. "Als ik het schilderij bekijk, heb ik het gevoel dat ik naar een mens kijk en niet naar een plaatje van een mens. Er zit zoveel leven in dat het meteen in je kruipt."

Het is duidelijk dat niemand er echt aandacht aan heeft besteed zoals ik wel heb gedaan.

Jan Six

Het schilderij was afkomstig van een Britse adellijke familie die het zes generaties in bezit had. Waarom erkende Six wel dat het een echte Rembrandt is en is het eerder niet opgemerkt? "Kennelijk is mijn visie op Rembrandt vrij specifiek, waardoor ik dingen wat sneller zie."

Six vermoedt dat de vorige eigenaar het schilderij jarenlang genegeerd heeft. "Het is duidelijk dat niemand er echt aandacht aan heeft besteed zoals ik wel heb gedaan."

Hij heeft het niet helemaal alleen ontdekt, zegt hij. Naast Rembrandtkenner Ernst van de Wetering keken nog zo'n vijftien andere experts uit binnen- en buitenland mee naar het schilderij. "In zekere zin ontdekte ik het zelf omdat ik het schilderij bij mij had, maar de uitkomst is een onderzoek van velen, waar ik de leidende draad in was."

Hermitage

Het schilderij is vanaf morgen een maand lang te zien in de Hermitage in Amsterdam. Daarna wil Six het schilderij verkopen. Over de vraagprijs laat Six zich niet uit.

"Als je naar de Hermitage gaat om het te bekijken dan zal je zien dat je er opnieuw naar kijkt, en weer opnieuw. En ik denk dat iedereen over tien jaar zegt: dit is zo vanzelfsprekend Rembrandt. En dan kunnen we het schilderij niet meer wegdenken uit zijn oeuvre."