Zuckerberg praat over problemen en ontvouwt plannen met daten

Aangepast
AFP
Geschreven door
Nando Kasteleijn
redacteur Tech

Met de woorden "het was een intens jaar" opende Mark Zuckerberg zijn jaarlijkse ontwikkelaarsconferentie. Dit is de plek waar Facebook nieuwe functies aankondigt voor al zijn producten. Maar dit jaar lag de nadruk op iets anders.

Facebook ligt namelijk meer dan ooit onder vuur, Zuckerberg kon dus niet anders dan daar over beginnen. Met die woorden verwijst hij uiteraard naar het schandaal rond databedrijf Cambridge Analytica, waarbij gegevens van maximaal 87 miljoen Facebook-gebruikers zonder toestemming zijn verzameld. Dit leidde tot de grootste crisis ooit binnen het bedrijf.

Maar het verwijst ook naar een ander probleem, namelijk de Russische inmenging. Het bedrijf ontdekte heel laat dat trollen, nep-accounts die onrust stoken, tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen hebben geprobeerd kiezers te beïnvloeden. Het bedrijf moest daar vorig najaar samen met Twitter en Google over getuigen voor het Congres.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

De grootste privacyschending in de geschiedenis van Facebook

Met zijn openingstoespraak wilde de topman, zoals hij dat de laatste weken telkens probeert, vertrouwen terugwinnen. Zuckerberg herhaalde dat wat er is gebeurd rond Cambridge Analytica een grote breuk in het vertrouwen is. Hij gaf toe dat Facebook niet goed was voorbereid op de inmenging bij verkiezingen in 2016 en beloofde dat het platform "nooit meer onvoorbereid zal zijn".

Browse-geschiedenis wissen

Ook benoemde hij de eerder vanavond aangekondigde optie om door Facebook verzamelde browse-gegevens te verwijderen. Sites en apps die software van het platform hebben geïnstalleerd, zoals de Like-knop, geven informatie aan het platform door.

Die gegevens worden onder meer gebruikt voor het nog persoonlijker maken van advertenties. Daarnaast kunnen gebruikers uitzetten dat Facebook die browsegegevens in de toekomst aan hun account koppelt. Niet-Facebookleden hebben die opties overigens niet, en zullen gevolgd blijven worden, alleen hun data zijn volgens het bedrijf minder bruikbaar.

Zuckerberg deed ook duidelijk zijn best om de presentatie bijtijds luchtig te houden. Hij lanceerde met een grapje de functie Watch Party, waarbij je met een groep vrienden een bepaalde video kunt bekijken: "Laten we zeggen dat je vriend moet getuigen voor het Congres." Het is uiteraard een verwijzing naar de in totaal tien uur durende hoorzittingen van Zuckerberg voor het Amerikaanse Congres vorige maand.

Langetermijnrelaties

Ook wil Facebook de strijd aangaan met de datingindustrie. Het is straks mogelijk om via het sociale netwerk een date te zoeken. "Dit is bedoeld voor langetermijnrelaties, niet voor hook-ups", grapte Zuckerberg, als verwijzing naar concurrent Tinder. Het moederbedrijf zag overigens zijn beurskoers na deze aankondiging met maar liefst 16 procent dalen.

Het is de bedoeling dat je met enkel je voornaam een datingprofiel kunt opzetten, dat niet zichtbaar zal zijn voor je vrienden of je tijdlijn. Vervolgens kun je bij evenementen en Facebookgroepen in de buurt kijken of er andere singles zijn die ook meedoen en contact met hen leggen.

Daarbij lijkt Facebook ook vreemdgaan te willen voorkomen, want de datingfunctie is niet beschikbaar voor mensen die hun relatiestatus op "getrouwd" of "in een relatie" hebben staan.

Maar Tinder is niet de enige app waar Facebook naar heeft gekeken. Instagram, waar het bedrijf sinds 2012 eigenaar van is, krijgt een functie die erg doet denken aan Pinterest. Het is straks mogelijk om op bepaalde termen te zoeken, zoals 'gezond' of 'architectuur'. Deze zoekmogelijkheid biedt Pinterest al enkele jaren.

Daarnaast krijgt zowel Instagram als WhatsApp een videochatfunctie voor groepen. Gebruikers kunnen daarnaast via de verhalenfunctie van Facebook en Instagram, waar je dingen deelt die na 24 uur weer verdwijnen, bijvoorbeeld een nummer van Spotify delen dat ze op dat moment aan het luisteren zijn.

Daarnaast heeft Facebook aangekondigd dat de Oculus Go, een nieuwe en vooral goedkopere versie van zijn virtual reality-bril, vandaag te koop is voor 199 dollar. Dit moet VR, waar Facebook nog altijd flink in investeert, bereikbaar maken voor de massa.

STER Reclame