Teambaas Red Bull: coureurs mogen vechten om elke centimeter
De sombere toon waarop Christian Horner sprak en de getergde uitdrukking op zijn gezicht illustreerden zondag in Bakoe het verhaal van de dag. De teambaas van Red Bull had een stevige kater na afloop van de Formule 1-race in Azerbeidzjan. "Ik hoop dat jullie begrijpen dat ik wat kort van stof ben", sprak Horner tegenover een bataljon journalisten.
Red Bull Racing, het team dat met zijn coureurs Max Verstappen en Daniel Ricciardo hunkert naar de wereldtitel, was zondag de risee van het Formule 1-circuit. Teamgenoten die elkaar van de baan beuken, is voor elke renstal in de autosport een nachtmerrie. De Grand Prix van Azerbeidzjan mondde voor Red Bull Racing zodoende uit in het grootst denkbare debacle in het nog prille seizoen.
'Dit is onacceptabel'
Horner trok zelf niet het boetekleed aan, maar kapittelde zonder pardon Verstappen en Ricciardo. "Max en Daniel zijn allebei schuldig. Ze hebben niet alleen elkaar, maar ook achthonderd werknemers in de fabriek geraakt. Het is een race-incident, het hoort bij deze sport, maar ze snappen allebei dat dit onacceptabel is."
"Verstappen en Ricciardo hebben een berg WK-punten in het putje gegooid. Minstens 22 punten hebben ze van tafel geveegd", sprak Horner terneergeslagen. "Formule 1 is een teamsport. De coureurs zijn maar twee stukjes van de hele machine. Ik denk dat ze allebei vandaag een les hebben geleerd. Dat was duidelijk te zien aan hun lichaamstaal."
Het Red Bull-incident doet denken aan de crash van teamgenoten Sebastian Vettel en Mark Webber in de Grand Prix van Turkije in 2010. De twee leken destijds op weg naar de eerste en tweede plaats, maar door een harde aanvaring viel Vettel uit en kon Webber nog net in de race blijven. De Australiër eindigde nog als derde.
Parallel met 2010
Horner was destijds ook teambaas en begreep daarom zondag maar al te goed waarom een parallel werd getrokken tussen het Red Bull echec van toen en nu. "Het is nu eenmaal zo dat we onze coureurs laten racen en vechten. Dat kan er hard aan toe gaan en het kan fout aflopen. Dat is helaas vandaag de realiteit. Een verschrikkelijk scenario. Een fout waar we van moeten leren, net als in 2010. Dit mag niet nogmaals gebeuren."
De teambaas weigerde de hand in eigen boezem te steken. Horner volhardde in zijn opvatting dat hij niet door middel van teamorders de angel uit het gevecht had moeten halen. "Ik heb geen zin om een van mijn coureurs voorrang te geven. Natuurlijk kunnen we door pitstops ingrijpen, maar zo wil dit team niet racen. Ik wil niet dat de een lijdt onder de ander."
Dun lijntje
Keiharde gevechten zijn essentieel voor de sport, betoogde Horner. "Het is wat het publiek wil zien. Max en Daniel hebben al heel vaak op de limiet geknokt. Dat gaat al twee jaar bijna altijd goed, maar het is en blijft een dun lijntje."
Verstappen en Ricciardo weten volgens Horner precies waar de grens ligt. "We hebben het er al heel vaak over gehad. Zelfs pal voor de race nog. We willen geen gedoe zoals vorig seizoen bij Force India, waar Ocon en Perez elkaar voortdurend in de wielen reden. Max en Daniel weten wat ik wil. Een fair gevecht, waarin ze elkaar net genoeg ruimte geven. Dat zijn ze hier even vergeten."
Formule 1-icoon Niki Lauda suggereerde na de race dat Red Bull Racing beide coureurs kan straffen voor het incident. "Geef Max 70% de schuld en Daniel 30% en laat hen maar betalen. Dat kun je gewoon contractueel vastleggen", zei de Oostenrijkse oud-wereldkampioen in Bakoe.
Dat idee wees Horner evenwel resoluut van de hand. "Het heeft geen zin één dader aan te wijzen. Ze hebben allebei evenveel schuld en zullen allebei hun excuses aanbieden aan de werknemers in de fabriek. Verder ga ik niet in op vragen over contracten. Ook niet op de vraag of ik ze financieel kan straffen."
Podiumkans
Horner benadrukte dat Verstappen en Ricciardo beiden een podiumkans om zeep hebben geholpen. "We hadden nog een strategische zet achter de hand, maar daar kwamen we nu niet aan toe."
Na een tegenvallende start van de race - Verstappen en Ricciardo vochten om de vierde plek en konden geen moment het tempo van de leiders volgen - dacht Horner nog te kunnen toeslaan in de slotfase. "Wij hoopten op een incident en een safety car. Dan hadden we ultrasoft-banden achter de hand en hadden we kunnen aanvallen. Ongelooflijk dat we uitgerekend zelf die safety car veroorzaken."
De suggestie dat bij de volgende grand prix het roer omgaat, wuifde Horner weg. "In mijn team mogen coureurs met elkaar vechten om iedere vierkante centimeter. Dat is zo en blijft zo. Het is aan Daniel en Max om daar goed mee om te gaan."