Joris van de Kerkhof | NOS
NOS Nieuws Binnenland Aangepast

Wie wil jouw festival nog opbouwen?

Er wordt hard gewerkt om alle podia op tijd klaar te krijgen voor Koningsdag. En daarmee lijkt het festival- en evenementenseizoen langzaam op stoom te komen. Maar bedrijven die de festivalpodia opbouwen, maken zich zorgen of ze wel genoeg mankracht kunnen vinden.

"Ik zie daar nu al problemen ontstaan," zegt Eddie Slotboom. Zijn team bouwt deze dagen de podia op voor de Koningsdagfeesten van Radio 538 en Slam!, maar werkt ook voor grote festivals als Pinkpop en Best Kept Secret. "Vorig jaar had ik in maart al tientallen reacties op vacatures, nu nog maar twee. De vacatures vliegen je om de oren."

En dat terwijl het werk volgens podiumbouwers zelf avontuurlijk en gevarieerd is:

Vraag naar podiumbouwers: 'Je komt op de meest wilde plekken'

Slotboom is niet de enige die last heeft van de krapte op de arbeidsmarkt. "Ik zie in de toekomst en ook dit seizoen al problemen ontstaan", zegt Steve de Caluwé. Zijn bedrijf ondersteunt bij de op- en afbouw van licht en geluid op onder meer Lowlands en Pinkpop.

"Eerder was het genoeg om alleen in Amsterdam en Tilburg mensen te werven. Maar dit jaar zet ik vacatures uit in het hele land", zegt hij. Dat er steeds meer festivals bij komen, maakt het er volgens hem niet makkelijker op. "Mensen hebben het werk voor het uitkiezen."

Dat wordt ook bevestigd door het bedrijf Crewmasters, dat ook personeel voor evenementen regelt. "Je moet jezelf daarom aantrekkelijk maken voor werknemers," laat een medewerker weten.

Salarisverhogingen zitten er niet altijd in, want de marges in deze branche zijn al klein. Daarom proberen ze dat op andere manieren.

"We lokken ze met de garantie dat ze veel werk hebben, we hebben een extra loonschaal erbij voor heel ervaren mensen en we werken met toeslagen op het uurloon." Daarnaast bieden sommige bedrijven ook interne cursussen en opleidingen aan.

Duurder

Gaan festivalgangers het merken als er te weinig mensen zijn om alle podia op te bouwen? Er komen steeds meer zzp'ers en die zijn duurder. "Daardoor kan het zijn dat wij als leveranciers ook duurder worden voor de festivalorganisatoren", zegt Slotboom. "Een gevolg kan zijn dat organisatoren moeite krijgen om hun begroting rond te krijgen en dat het toegangskaartje duurder wordt."

Dat zien met name kleine festivals niet snel gebeuren, legt Marcel Verhaar uit. Hij is mede-organisator van het jaarlijkse muziekfestival Vestrock, in het Zeeuws-Vlaamse Hulst. "Als ik ineens 75 euro vraag in plaats van 65 euro, dan is dan een groter verschil dan een festival waar je 260 euro neertelt om binnen te komen." Hij wil de bezoekers daar niet mee afschrikken. "Dan zou ik toch op een andere manier proberen te schuiven binnen onze begroting."

Ook de grote festivals zien het niet snel gebeuren dat je toegangskaartje duurder wordt door het gebrek aan podiumbouwers. Organisator Mojo (Lowlands, Down The Rabbit Hole) laat weten dat arbeidskosten maar een klein deel van de begroting zijn. Artiestengages en het huren van enorme tenten zijn veel grotere kostenposten.

Hulp uit het Oostblok

"Als het niet anders kan moet ik misschien toch dan gaan nadenken om Roemenen of Mexicanen in te vliegen", oppert Slotboom.

Veel bedrijven die de NOS heeft gesproken, proberen dat naar eigen zeggen te vermijden vanwege de taalbarrière. Toch ziet Lars Tollenaar van Flexcraft daar wel wat in. Zij selecteren en begeleiden Europese uitzendkrachten. "Ik heb veel Roemenen, Bulgaren en Polen in de steigerbouw."

Of het nu een steiger of een podium is dat in elkaar gezet moet worden, maakt niet zoveel verschil, denkt hij. "Na een korte introductie moeten zij dat zeker kunnen."

STER reclame