Webwinkels in de fout met terugbetaling geretourneerde artikelen

Aangepast
Hollandse Hoogte

Webwinkels betalen lang niet altijd de kosten van geretourneerde producten terug. Daarmee overtreden ze de wet. De verschuldigde bedragen worden door 44 procent van de online winkels te laat, onvolledig of helemaal niet betaald, meldt de Consumentenbond na onderzoek.

Op verschillende momenten bestelden onderzoekers meer dan 600 artikelen bij ruim 200 webwinkels. Vervolgens werden de bestelde artikelen geretourneerd.

Honderd dagen wachten

Volgens de wet moeten winkels binnen twee weken het volledige aankoopbedrag inclusief bezorgkosten terugbetalen. Lang niet alle webwinkels deden dat. In sommige gevallen moesten onderzoekers meer dan honderd dagen op hun geld wachten.

Webwinkels gebruiken creatieve smoesjes. "Soms is er een artikel dat zo scherp is geprijsd dat het niet teruggestuurd mag worden", zei een woordvoerder van de Consumentenbond bij Spraakmakers op NPO Radio 1. "Een aantal bedrijven denkt zelf de regels te mogen interpreteren, maar zo werkt dat niet."

Forse boetes

Voor het vijfde jaar op rij onderzocht de Consumentenbond de gang van zaken bij retourzendingen. Er is wel wat verbetering te zien. Zo betaalde vorig jaar 36 procent van de bedrijven de bezorgkosten van geretourneerde producten niet terug, dit jaar is dat 22 procent.

De Consumentenbond deelt de resultaten van het onderzoek met de toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). Eerder heeft dat al geleid tot forse boetes. Zo kreeg een winkel een boete van 500.000 euro. Het bedrijf betaalde geretourneerde producten niet terug en informeerde de klant daarover niet.

STER Reclame