NPO 3FM had nog nooit zo weinig luisteraars
Radiozender NPO 3FM blijft luisteraars verliezen. In het Nationaal Luister Onderzoek (NLO), dat maandelijks wordt gepubliceerd en dat is gebaseerd op panelonderzoek van het luistergedrag in de afgelopen twee maanden, heeft de zender een marktaandeel van 3,2 procent.
Daarmee is NPO 3FM verdwenen uit de top-10 van best beluisterde zenders. Het station staat nu wat marktaandeel betreft op de twaalfde plaats, vlak achter muziekzender 100% NL, die 3,3 procent laat noteren. Niet eerder luisterden zo weinig mensen naar NPO 3FM.
In dezelfde periode vorig jaar had NPO 3FM nog een marktaandeel van 4,8 procent. Toen luisterden er ruim 1,4 miljoen mensen naar. En vijf jaar geleden had de zender zelfs nog een marktaandeel van ruim 12 procent.
Ter vergelijking: koploper Radio 538, dat de positie van marktleider heeft terugveroverd op NPO Radio 2, wist bijna 3,5 miljoen mensen te bereiken, en heeft een marktaandeel van 12,6 procent.
NPO Radio 2 blijft wel de best beluisterde publieke radiozender (tweede plaats in het NLO) met een marktaandeel van 12,4 procent, ruim 2 procentpunt meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Naar dat station luisterden in februari en maart ruim 2,6 miljoen mensen.