Populaire games overtreden gokregels

Aangepast
Loot box in League of Legends Riot Games

Populaire games overtreden de Nederlandse kansspelregels. Ze hebben elementen in zich die ook in de gokwereld terug te vinden zijn, oordeelt de Kansspelautoriteit.

Het gaat om het fenomeen van loot boxes. Dat zijn schatkisten die spelers kunnen kopen met extra voorwerpen erin, zoals bijvoorbeeld kleding of wapens. Spelers die de schatkistjes kopen weten vantevoren niet welk voorwerp ze krijgen. Wie een heel zeldzaam voorwerp wil krijgen, moet veel schatkistjes kopen.

De Nederlandse Kansspelautoriteit onderzocht tien populaire spellen met deze loot boxes. In vier van de onderzochte games waren de digitale prijzen via externe handelsplaatsen voor euro's te verkopen.

Doordat de prijzen te verhandelen zijn, krijgen ze een economische waarde. Spelers kunnen geld verdienen als ze een zeldzaam voorwerp krijgen. Daardoor overtreden de spellen de kansspelregels.

Ze zijn ontworpen zoals gokspellen zijn ontworpen.

Marja Appelman, Kansspelautoriteit

"Ze zijn ontworpen zoals gokspellen zijn ontworpen, met het gevoel dat je bijna hebt gewonnen", zegt Marja Appelman, directeur van de Kansspelautoriteit. "Er zijn allerlei geluidseffecten en visuele effecten als je zo'n loot box opent. Daarmee heb je de neiging om door en door te spelen."

De Kansspelautoriteit geeft de spelmakers acht weken de tijd om hun games aan te passen. Wordt daar geen gehoor aan gegeven dan kan de toezichthouder op termijn boetes opleggen of verkoop van het spel verbieden.

In het onderzoek noemt de Kansspelautoriteit geen namen van games die de regels overtreden. Als de spellen niet worden aangepast, worden de namen wel bekendgemaakt.

De toezichthouder heeft gekeken naar de populairste spellen met loot boxes. Als de voorwerpen verhandeld kunnen worden, zijn de spellen in overtreding. Dat geldt in ieder geval voor deze populaire games: Fifa18, Dota2, PubG en Rocket League. Achter die spellen zitten de bedrijven EA, Valve, PubG Corporationen Psyonix.

Bij de zes andere spellen zijn de prijzen uit de loot boxes niet te verhandelen en daardoor overtreden ze niet de gokwet. Toch heeft de Kansspelautoriteit ook op deze spellen kritiek. Het openen van de virtuele kistjes heeft veel weg van het gokken met een fruitautomaat of roulette.

Vooral jongeren zouden daar extra kwetsbaar voor zijn, omdat hun hersens nog in ontwikkeling zijn. Ze zouden later sneller gokverslaafd kunnen worden. Spelmakers doen niets om jongeren tegen zichzelf te beschermen, concludeert de Kansspelautoriteit.

Spelmakers moeten nu zelf hun verantwoordelijkheid nemen om kinderen beter te beschermen, vindt de toezichthouder. "Ik roep alle gamebedrijven op om loot boxes niet meer toegankelijk te maken voor kinderen en verslavende elementen eruit te halen", zegt Appelman.

Openen van loot boxes

Een kist in het populaire spel Rocket League kost bijvoorbeeld 1,49 euro. Voor gamebedrijven zijn de loot boxes een mooie inkomstenbron.

Volgens onderzoeksbureau Juniper Research verdienen grote bedrijven dit jaar zo'n 24 miljard euro aan de virtuele schatkistjes. Als er geen regulering plaatsvindt, groeit de markt volgens schattingen in 2022 naar een omzet van 40 miljard euro per jaar.

Buitenland

Ook in andere Europese landen wordt er onderzoek gedaan naar loot boxes. "Dit is hét onderwerp waar kansspelautoriteiten in heel Europa het over hebben", zegt Appelman. "Van Scandinavië, Duitsland tot Groot-Brittannië."

De Kansspelautoriteit wil samen met de Europese collega's optrekken om de loot boxes tegen te gaan.

STER Reclame