NOS NieuwsAangepast

Arjen Lubach en twee Nederlandse musea genomineerd voor Webby Award

Tv-maker Arjen Lubach, het Gemeentemuseum Den Haag en het Rijksmuseum Amsterdam maken kans op een Webby Award, de Oscar voor de digitale wereld. In totaal maken dit jaar 32 Nederlanders, Nederlandse bedrijven en reclamebureaus kans op een prijs in een van de vele tientallen categorieën, van wetenschap tot bankieren en van design tot satire.

Lubach is genomineerd met zijn filmpje Netherlands second, een satirische reactie op Donald Trumps motto America first. Het filmpje ging de hele wereld over en er kwamen tal van varianten op Lubachs video.

Jimmy Kimmel

Bij de Webby-verkiezing in de categorie Viral Video neemt Lubach het op tegen onder meer een van zijn grote collega's uit de VS: Jimmy Kimmel. Die liet in zijn talkshow bekende acteurs onvoorbereid beledigende tweets voorlezen. Ook de compilatie daarvan was een wereldwijd succes op internet.

In dezelfde categorie zit verder een 'scheppingsverhaal' over de 7 dagen van kunstmatige intelligentie, een gelikt gemaakte commercial van iemand wiens vriendin haar oude Honda wil verkopen, en een bijna zeven minuten duren gesprek van een stel dat uit elkaar gaat na overspel.

Ronnie Flex

Het Gemeentemuseum Den Haag is genomineerd voor de opzet en het uiterlijk van de website Mondriaan.nl. Het Rijksmuseum maakt kans op een Webby voor de SnapGuide, een interactieve tour waarmee iemand met zijn smartphone door een deel van de museumcollectie kan struinen, begeleid door speciale gidsen, onder wie Ronnie Flex.

De Webby's worden op 14 mei in New York uitgereikt. In elke categorie kiest een jury een winnaar, maar het publiek kan (tot 29 april) ook stemmen.

Vorig jaar wonnen vijf Nederlanders een Webby, waaronder de bewegingsapp Human.co voor de visualisatie van het bewegingsgedrag van mensen over de hele wereld.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl