Slapen of nog even voetballen, hoe laat moet je kind naar bed?

Aangepast

Nu het langer licht is, raken veel ouders 's avonds verzeild in een discussie met hun kinderen. Want waarom moet de een zijn bed in, terwijl de ander buiten mag voetballen? En hoe kan je nu gaan slapen, als het nog zo licht is buiten?

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Buitenspelen vs. naar bed: een strijd die iedere avond wordt gevoerd

Gemiddeld gaat een kind tussen de 4 en 6 jaar tussen 19.00 en 19.30 uur naar bed. Voor kinderen van 11 tot 12 jaar is dit tussen 20.30 uur en 21.00 uur. "Maar tussen klasgenootjes onderling zitten soms grote verschillen. Een belangrijke vraag voor oudere kinderen is bijvoorbeeld wie The Voice of Wie Is De Mol mag afkijken", zegt Hilde Tholen, hoofdredacteur van tijdschrift Ouders van Nu.

Volgens Tholen is de discussie rond de bedtijd voor veel ouders een herkenbaar thema. "Tussen april en juli zoeken ouders vaker naar informatie op onze site dan in de winter. De bedtijd is een heel Nederlands, en ook een beetje Duits fenomeen. In andere landen gaan kinderen gewoon naar bed als ze moe zijn."

'Soms wat onderhandelingen'

Ook het gezin Draaij uit Amsterdam-Noord is bekend met de kwestie. "Bij ons in de straat hadden verschillende buren zelfs met elkaar afgesproken dat de kinderen tot 19.30 uur buiten mochten spelen. Maar wij deden daar niet aan mee, dat contract hebben we nooit ondertekend", zegt vader Jan lachend.

"We eten vaak rond 19.30 uur en daarna mogen ze nog even spelen", vertelt moeder Sabine. Dochters Isara (11) en Karmijne (10) gaan allebei rond 20.30 uur naar bed. Ze houden zich meestal netjes aan de afspraken, vertelt Karmijne. "Maar soms zijn er wel wat onderhandelingen", geeft haar zus Isara toe.

Vroeg niet altijd beter

Het is het beste om per kind te bekijken hoeveel slaap nodig is, stelt de Vereniging Kind en Slaap, een groep artsen die zich bezighoudt met het slaapgedrag van kinderen. "Een kleuter altijd om 19.00 uur op bed leggen, is niet goed", benadrukt Sigrid Pillen, kinderneuroloog en voorzitter van de Vereniging Kind en Slaap. "De ideale bedtijd kan per kind een tot anderhalf uur verschillen."

Kinderen die relatief vroeg naar bed worden gestuurd, zijn volgens Pillen niet automatisch beter af. "Zij kunnen uren protesteren of wakker liggen, terwijl een jongetje dat nog even mocht voetballen uiteindelijk misschien veel beter slaapt."

Als een kind uit zichzelf wakker wordt en zich overdag goed voelt, dan heeft het kind genoeg slaap.

Sigrid Pillen

Volgens Pillen moeten ouders onderzoeken hoeveel slaap een kind nodig heeft om fit aan de dag te beginnen. "Een goede richtlijn is: Als je een kind 's ochtends wakker moet maken, dan lag het te laat in bed. Als het kind in het weekend moet bijslapen, komt het ook slaap tekort. Als een kind uit zichzelf wakker wordt en zich overdag goed voelt, dan heeft het kind genoeg slaap. Ook als leeftijdgenootjes een uur eerder naar bed gaan."

De tweede, derde week van de vakantie is volgens Pillen een goed ijkpunt. "Dan is er geen wekker, geen school. Dat is een mooi moment om te kijken wat het bioritme van een kind is."

Wanneer is het bedtijd?

Verslaggever Roel Pauw sprak met ouders Jan en Sabine over het bedtijd-dilemma. Hun beide dochters maken er ook iets van.

Slaaptips

  • Zorg voor regelmaat: stuur je kind rond dezelfde tijd naar bed en sta op dezelfde tijd op. Ook in het weekend. Zeker moeilijke slapers hebben hier baat bij. Regelmaat houdt de biologische klok gezond, waardoor een kind beter kan slapen.
  • Eet gevarieerd: kinderen die gevarieerd eten hebben een betere nachtrust, blijkt uit onderzoek. Suiker verslechtert de slaapkwaliteit juist.
  • Lekker bewegen: voetballen, dansen of ravotten in de modder, kinderen die regelmatig bewegen slapen beter dan stilzitters.
  • CreĆ«er rust in de avond: rust en ontspanning zijn belangrijk om goed te kunnen inslapen. Flikkerende schermen of spannende spelletjes kun je dus beter voor de ochtend of middag bewaren.

Bron: oudersvannu.nl

Voor moeilijke inslapers:

  • Geen zware maaltijd voor het slapen. Wel: warme melk.
  • Zorg voor een opgeruimde kamer met voldoende frisse lucht.
  • Zorg dat je kind slapen associeert met iets positiefs. Stuur hem niet voor straf naar bed.
  • Zorg voor vaste bedtijden en kondig ook op tijd aan dat bedtijd nadert.
  • Zorg voor rust voor het slapengaan. Dus geen wilde spelletjes en geen beeldschermgebruik 1 uur voor het naar bed gaan.

Bron: www.jmouders.nl.

STER Reclame