'Huidkleurig' ondergoed hoeft niet alleen beige te zijn
Lisanne Wieringa
redacteur Online
Lisanne Wieringa
redacteur Online
Een Brits modemerk heeft een lijn gelanceerd van huidkleurig ondergoed in verschillende tinten. Naast het gebruikelijke beige, dat winkels vaak als enige 'huidkleurige' optie aanbieden, bestaat de lijn ook uit meerdere tinten bruin. Twitteraars en mode-activisten zijn vol lof: de collectie van het merk Asos laat zien dat ook modemensen zich realiseren dat er meer vormen van schoonheid zijn dan wit, vinden zij.
Lifestylejournaliste en mode-activiste Janice Deul van het platform Diversity Rules strijdt voor een modewereld waarin niet iedereen blond en dun is, maar waarin vrouwen van alle kleuren, maten, leeftijden en genders gerepresenteerd en bediend worden. "Huidkleurig ondergoed in één tint is niet van deze tijd. We hebben niet allemaal dezelfde huidskleur. Mijn nude is niet jouw nude. Daar gaan marketeers vaak aan voorbij", zegt ze.
Verschillende lichaamstypes
De nieuwe lingeriecollectie vindt Deul erg goed. "Wat ik helemaal super vind, is dat het niet alleen maar gaat over nude, maar dat ze ook veel verschillende lichaamstypes en haartypes laten zien: wit, zwart, dun, dik, kroeshaar en steil haar. Dat is in mijn optiek écht gelijkwaardige schoonheid."
Volgens Deul zijn er al flinke stappen gezet om meer diversiteit in de mode te laten zien. "Het leeft nu meer dan ooit. Maar we moeten er wel voor waken dat diversiteit een soort marketingtool wordt. Zo van: we gooien er wat kleur in, maar verder verandert er niets."
Ze gaf me een tip: je kan het verven.
Deul was niet de enige die zich stoorde aan huidkleurig ondergoed in één tint: in december startte blogger Rowan Blijd de actie 'Bennie Beige'. In een YouTube-video daagde ze winkelende, gekleurde vrouwen in het centrum van Almere uit om ondergoed in hun eigen huidskleur te vinden. De vrouwen keerden allemaal onverrichter zake terug. "De winkelmedewerker gaf me wel een tip: je kan het verven", zei een van de vrouwen.
Blijd vindt de nieuwe collectie van Asos een stap in de goede richting. "Het is zo'n grote naam, zo'n grote speler op de markt. Ik hoop dat andere ondernemers en winkels nu ook de hete adem in hun nek zullen voelen."
Met de Bennie Beige-campagne moedigde Blijd grote modeketens als H&M en Zara aan om gevarieerdere lingerie te verkopen voor vrouwen met verschillende huidskleuren. De ketens reageerden positief, maar soms kreeg ze een standaard antwoord. "H&M zei dat ze mijn mailtje zouden doorzetten naar het hoofdkantoor, maar verder heb ik er nooit meer iets van gehoord", zegt ze.