Rekenen met sprongetjes en tafel-estafettes, veel leerlingen krijgen buiten les
Ruim 2100 basisscholen blijven vandaag nagenoeg leeg, maar de schoolpleinen niet. "Gelukkig is het wel wat warmer weer", zegt een leerling op basisschool Kindcentrum Talent in Meppel. Ook die school doet vandaag mee aan de Nationale Buitenlesdag.
"Het is gewoon leuk, omdat het buiten is", zegt de jongen. Hij doet liever iets actiefs dan schoolboeken lezen. En volop bewegen staat de hele dag op het programma. Meester Timon legt uit wat 'rekenen met sprongetjes' is. "Een soort parcours waarbij leerlingen verschillende sommen hardop maken, terwijl ze door hoepels springen en pionnen aantikken."
Mocht er een klein buitje vallen, dan gaat de buitenles gewoon door. Daar is de school op voorbereid.
Volgens meester Timon is lesgeven buiten de lokalen goed voor de kinderen. Sowieso voor de extra beweging en om ze te prikkelen. Hoewel sommige leerlingen natuurlijk liever wél uit een boek leren.
"Het ene kind leert graag door te lezen, de ander heeft meer baat bij een sportieve manier. Die heeft misschien moeite met rekenen, maar zodra hij een tafel-estafette doet en lekker kan rennen, is hij wel gemotiveerd."
Les op het schoolplein biedt ook kansen om dingen duidelijker uit te leggen. Timon geeft als voorbeeld het metrieke stelsel. Een kubieke meter kan na de uitleg in een lesboek nog vrij abstract blijven voor kinderen. "Dat kan je beter doen door het buiten na te bouwen."
Het spreekwoordelijke kwartje kan buiten soms net wat sneller vallen volgens de leraar. "Ik heb nog nooit een kind een boek zien openslaan en juichen: wat is het allemaal fantastisch. Maar die verwondering ontstaat sneller als je naar buiten gaat en leert door te doen."