Kapsalon ANP

Restaurants die de hogere tarieven van etenbestelsite Thuisbezorgd doorberekenen aan de klant, worden daar door het bedrijf op aangesproken. Thuisbezorgd heeft vier ondernemers in Tilburg op het oog die bezorgkosten rekenen vanwege de hogere commissie die ze moeten afdragen.

Als er besteld wordt via de eigen site of via de telefoon hoeven die kosten van 1 of 2 euro niet te worden betaald. Ook restauranteigenaren op andere plekken in het land proberen klanten via voordeeltjes weg te lokken bij Thuisbezorgd. Sommige bieden een gratis toetje aan als er via de eigen site wordt besteld.

Verschillende restauranteigenaren in het land hebben de afgelopen maanden geprotesteerd tegen de hogere tarieven. Ze moeten sinds dit jaar 13 procent van hun omzet via Thuisbezorgd afdragen. Toen de website 18 jaar geleden begon was dat nog 6 procent. Ook in Goes, Hellevoetsluis en Emmen zijn ondernemers begonnen met een eigen bezorgsite.

Meer lucht

Eigenaar Milas van grillroom Bosporus in Tilburg is een van de ondernemers die de hogere kosten doorberekent aan z'n klanten door bezorgkosten te vragen. "Ik doe het liever niet, maar wij zijn genoodzaakt om dat te doen", zegt hij. "Je wilt de klant zoveel mogelijk tevreden houden, maar op deze manier krijgen wij meer lucht."

Samen met andere ondernemers uit de stad is hij een eigen bestelsite begonnen waar de kosten voor de ondernemers een stuk lager zijn.

Ondernemer Milas (links), sitebouwer Ilyas Tuna (rechts) NOS

"Deze ondernemers bedonderen de klanten", zegt topman Jitse Groen van Takeaway.com, het moederbedrijf achter Thuisbezorgd. Volgens hem is er sprake van contractbreuk. Thuisbezorgd gaat de restauranthouders aanspreken en de tarieven van de restaurants op de site aanpassen.

"We hebben een simpele regel. Als een pizza 7 euro kost, dan kost hij 7 euro. En niet plotseling aan de deur 9 euro als je via Thuisbezorgd bestelt. Dat zijn onze regeltjes en die voeren we in om onze site zo prettig mogelijk te houden voor de consument."

Volgens Groen zien restauranthouders de voordelen van Thuisbezorgd soms over het hoofd. "Wij hebben in heel Europa 11,5 miljoen consumenten als klant. Voor een gemiddeld restaurant leidt dat tot een extra omzet van 80.000 euro per jaar."

"Wij zorgen ervoor dat kleine restaurants kunnen concurreren met grote ketens, zoals Domino's Pizza."

Volgens hem is het van alle tijden dat restaurants soms de regels van zijn website overtreden en is het in het verleden vaker gebeurd dat ze daarop worden aangesproken door het bedrijf.

STER reclame