'Goed gesprek' activisten met Reformatorisch Dagblad over zoenende mannen

Aangepast
Een van de campagnefoto's Suitsupply

De hoofdredacteur van het Reformatorisch Dagblad heeft "een goed gesprek" gevoerd met twee activisten over een flyer waarin een afbeelding van zoenende mannen wordt afgekeurd. De confessionele krant stuurde de flyer begin vorige week mee, en wekte daarmee de woede van voorvechters voor homorechten.

Een van hen, Jasper Klapwijk, haalde vervolgens met een crowdfundingactie genoeg geld op om een tegen-advertentie - met zoenende mannen - in het RD te laten plaatsen. Hij kwam samen met iemand van actiegroep Femmes for Freedom naar de redactie om zijn positie uit te leggen en een voorstel voor de advertentie te doen.

Hoofdredacteur Steef de Bruijn bevestigt in het RD dat er een open en eerlijk gesprek is gevoerd, maar dat de gesprekspartners het niet met elkaar eens zullen worden, want "onze visies op homoseksualiteit lopen sterk uiteen".

Volgens Klapwijk was er wel het wederzijdse besef dat de reformatorische gemeenschap meer aandacht moet hebben voor homo's en lesbiennes die hun seksuele voorkeur niet langer willen verbergen.

De commercieel manager van het RD, die ook bij het gesprek aanwezig was, stelde zich behoedzaam op. Hij zegt eerst de tegen-advertentie van Klapwijk te willen zien voordat hij beslist of die wordt geplaatst. Er komt nog een tweede gesprek over de advertentie, maar onbekend is wanneer dat zal plaatsvinden.

De afbeelding van twee zoenende mannen werd gebruikt in een advertentie van kledingverkoper Suitsupply. Het van oorsprong Nederlandse bedrijf kreeg een stroom aan negatieve reacties te verduren. Zo raakte Suitsupply duizenden volgers op Facebook en Instagram kwijt. Maar de reclamecampagne oogstte ook veel bijval.

STER Reclame