Vooral nieuwe auto's lopen het risico op een zogeheten relay attack
NOS NieuwsAangepast

Ouderwetse autosleutel 'beste oplossing' tegen hackinbraak

Criminelen breken jaarlijks bij vele duizenden nieuwe auto's in via het zogeheten keyless entry-systeem. Dat schat de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit (AVc), die waarschuwt voor dit groeiende probleem.

Er komt geen schroevendraaier of koevoet aan te pas. Autodieven hoeven alleen het signaal van de smart key af te lezen en te verlengen. Dit is een nieuw soort autosleutel, waarmee de portier automatisch ontgrendelt als het zendertje in de buurt is. Het gaat hier dus niet om autosleutels met een knopje dat op afstand de deuren opent.

Extra kosten, extra nadelen

"Het is een comfortoptie", zegt AVc-projectmanager Andre Bouwman. "Maar in de meeste gevallen betaal je er extra voor en krijg je er nadelen voor terug." Hij schat dat zo'n 40 procent van alle auto-inbraken wordt gepleegd met een relay attack. Oftewel door het kopiëren van het zendsignaal. Vorig jaar zijn er ruim 64.000 diefstallen uit auto's geregistreerd, volgens het CBS.

Alleen al in Hilversum is de afgelopen negen dagen vermoedelijk zeven keer de relay attack toegepast. Vooral nieuwe BMW's waren volgens de politie het doelwit. Gisteravond meldde NH Nieuws dat er op deze manier in november 21 auto's zijn leeggeroofd.

Zo werkt een relay attack (en uitleg waarom een koekblik bescherming kan bieden)

Het grootste gevaar lopen autobezitters met een contactloze sleutel én een startknop. Met die combinatie kunnen criminelen, met de juiste apparatuur, relatief makkelijk de motor starten en wegrijden.

Hoe kan je het voorkomen?

Er zijn meerdere oplossingen. Als je zelf zo'n smart key gebruikt, kan je volgens Bouwman het beste contact opnemen met je dealer. Die kan de zender een software-update geven. "Dat is kostbaar, maar misschien kan je dealer je tegemoetkomen." Updaten kan dus mogelijk een oplossing bieden, maar dat geldt niet voor alle automerken.

Sowieso vindt Bouwman dat vooral de fabrikant een structurele oplossing moet bieden. Bijvoorbeeld door de moderne autosleutelvariant beter te beveiligen. "Zoals betrouwbaardere chips gebruiken en het systeem slimmer maken."

Als het goed is, werkt de auto-industrie al aan een oplossing, zegt Henk van Vliet van Kiwa SCM. Dit is een instelling die beveiligingssystemen certificeert. "Er is inmiddels een groot aantal fabrikanten dat deze sleutels vanaf komende zomer aanpast." De nieuwe versies kunnen dan ook bij bestaande auto's worden ingezet.

Echte ouderwetse sleutel

Volgens de Stichting Aanpak Voertuigcriminaliteit is een ouderwetse autosleutel misschien nog wel de beste oplossing. Zoals een sleutel die werkt met een druk op de knop van afstand.

Maar ook een echte ouderwetse sleutel: zo een die de deuren pas ontgrendelt als hij in het slot zit en de gebruiker de sleutel omdraait. "Vroeger was niet alles slechter", zegt Bouwman.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl