NOS Nieuws Buitenland Aangepast

Nederlandse kennis moet van Marrakesh weer een fietsstad maken

AFP

Nederland is een echt fietsland en die kennis willen we als Nederlanders delen. Het fietsproject Pikala probeert met hulp van de ambassade Marokkanen al 2,5 jaar op de fiets te krijgen. Gisteren waren diverse fietsexperts naar Marrakesh gereisd om de belangrijkste dingen over fietsen uit te leggen. Ambassadeur Bonis was ook bij de gelegenheid aanwezig en opende later het nieuwe fietsatelier van Pikala.

Edward Douma, projectmanager van de Dutch Cycling Embassy, was één van de experts die zijn kennis deelde met de autoriteiten van de toeristenstad. "Marrakesh is een levendige stad, al je zintuigen worden geprikkeld. Dat merk je ook tijdens het fietsen; je fietst midden in de auto's, uitlaatgassen en je moet uitkijken, want je wordt zo omver gereden door scootertjes", legde hij uit.

Het gaat om drie dingen, zegt Douma: het aanleggen van fietsbanen, mensen enthousiast maken voor fietsen en om de tafel zitten. "Wij kunnen ze in contact brengen met experts die dit de laatste veertig jaar in Nederland hebben gerealiseerd."

Fietsen moet populair worden in Marrakesh en Nederland helpt daarbij

Toch is fietsen al een eeuwenoude traditie in Marrakesh. Er zijn oude foto's uit de stad te vinden waar oude vrouwen in traditionele kledij op een fiets rijden. Deze fietscultuur heeft de stad te danken aan haar platte wegen. "Helaas is de fiets nu grotendeels verdreven door brommers en auto's, maar Pikala doet de oude tijden weer herleven," vertelt Mustapha Boulmane, die zich bezighoudt met de stadsontwikkeling.

Het fietsproject voert fietsreparaties uit, geeft verkeerseducatie, organiseert fietsevenementen en bevordert eco-toerisme met de fiets. Dit doet het project met Marokkaanse jongeren, dus het stimuleert hiermee ook educatie en werkgelegenheid.

Nu ben je steeds vaker cool op de fiets in Marrakesh.

Cantal Bakker

De fiets heeft in Marokko vaak het imago van een transportmiddel voor arme mensen. "Dat is een probleem, maar ik zie echt ontwikkeling. Nu ben je steeds vaker cool op de fiets en ben je goed voor het milieu en voor anderen", legt initiatiefnemer Cantal Bakker uit.

Countrybranding

Bakker denkt dat het goed is dat Nederland dit doet. "Want wij zijn een echt fietsland en daar kennen andere landen ons ook van, naast de molens en klompen. Dus zo doen we aan countrybranding."

Ook de ambassadeur is positief. "Het is ook goed dat we hier worden gezien als een land dat iets positiefs brengt. Het stimuleren van die fietscultuur is niet belerend, want die cultuur was er ooit al."

STER reclame