Anti-homofolder bij Reformatorisch Dagblad: ophef, begrip en tegenactie
De posters zijn al uit het straatbeeld verdwenen, maar wederom heeft de afbeelding van twee zoenende mannen in pakken van de Suitsupply tot ophef geleid. Dit keer is niet de foto zelf, maar juist de actie tégen de poster het gesprek van de dag.
Het Reformatorisch Dagblad verspreidde gisteren pamfletten als protest tegen de reclamecampagne van de modeketen. Inmiddels wordt het Twitter-account van het dagblad overspoeld met foto's, gifjes en filmpjes van zoenende mannen.
Veel twitteraars vinden het onbegrijpelijk dat een krant een protestactie als deze ondersteunt. Het zou in strijd zijn met de verdraagzaamheid en naastenliefde waar het christendom voor zou moeten staan. "Ga je schamen, jullie versterken juist een klimaat waarin de LHBTI-gemeenschap gevaar loopt, twittert iemand. "Vrijdenkend Nederland? Hoezo vrijdenkend?", plaatst een ander.
Maar dat het Reformatorisch Dagblad zo'n flyer verspreidt, is volgens media-ethicus Huub Evers niet heel opmerkelijk. "Elke krant gaat van een bepaalde maatschappelijke, politieke of levensbeschouwelijke overtuiging uit."
Niet bij alle kranten is dat even zichtbaar, maar een krant zoals het Reformatorisch Dagblad is sterk geprofileerd, legt Evers uit. "Die meet zijn beleid in alle opzichten af aan de reformatorische uitgangspunten. Niet alleen hun journalistieke keuzes, maar ook hun redactie, beleid en commerciële uitingen."
Huub Evers gaat verder: "Het Reformatorisch Dagblad heeft waarschijnlijk geredeneerd: die reclame van twee zoenende mannen is vanuit ons perspectief verwerpelijk." Als er een actie komt waarbij die reclame aan de kaak wordt gesteld, dan steunt het Reformatorisch Dagblad dat, denkt hij. "Ik kan dat vanuit hun perspectief begrijpen."
De commercieel manager benadrukt dat het RD geen verantwoordelijkheid neemt of heeft voor de inhoud van deze advertentie. "Als we een flyer bij de krant voegen met reclame voor bijvoorbeeld meubels dan zijn wij ook niet verantwoordelijk voor die producten. Ook moet men dan niet bij ons zijn om verdere informatie over die producten te krijgen."
Evers vindt het eerder bijzonder dat de krant ervoor kiest de campagne als losse flyer bij de mensen door de deur te doen. "Er komt nu nog meer nadruk op dan als ze het gewoon hadden opgenomen op een advertentiepagina in de krant." De kans dat het nu eindigt als reclame voor Suitsupply is groot, denkt Evers.
En zo lijkt het ook te gaan. Jasper Klapwijk is onder de noemer 'Celebrate love in het RD' een crowdfundingsactie gestart om advertentieruimte in de krant te kopen om 'de liefde te vieren' en een foto van twee zoenende mannen te plaatsen. Binnen een uur is al meer dan de helft van het beoogde bedrag opgehaald.
Hoofdredacteur van het dagblad, Steef de Bruijn heeft in een reactie op NU.nl laten weten dat de flyer de mening van een significant deel van zijn lezers weergeeft. "Ik kan mij wel verplaatsen in de waarden van deze beweging op het punt van homoseksualiteit. Dat is ook geen nieuws, dat standpunt verwoorden wij als krant al jaren."