Verwarrende logo's in vernieuwde treinen zorgen voor ergernis

Aangepast
Hollandse Hoogte

Veel reizigers vinden de symbolen voor de werk- en rustcoupés in de gemoderniseerde intercity's van NS erg verwarrend. Op Twitter en het klantenserviceforum delen reizigers hun ergernis.

"Wederom in conflict over het stiltecoupé-idee van dit plaatje. Een blèrende telefoongebruiker ziet dit toch echt niet als aanduiding van een stiltezone", twittert een reiziger. Iemand anders stelt dat hij juist regelmatig onterecht wordt aangesproken als hij praat. "Ben er nu wel klaar mee. Dit is een werkcoupé waar op laag volume mag worden getelefoneerd. Dit is géén stiltecoupé", twittert hij.

Aan de basis van deze ergernissen ligt het nieuwe logo dat NS in bepaalde coupés in de gemoderniseerde intercity's heeft aangebracht.

Sinds 2016 is de NS bezig met het vernieuwen van 81 dubbeldekkers. In de opgeknapte dubbeldekkers zijn speciale werk- en rustzones ingericht, te herkennen aan het symbool van een poppetje met een laptop, boek en koptelefoon. "Deze zone is ingericht om rustig te reizen", licht de NS toe. "Hier kan de reiziger lezen, werken, slapen of zachtjes praten."

De vernieuwde intercity's zijn dus niet langer ingedeeld in twee, maar in drie zones: ontmoetingscoupés waar je gewoon mag praten, werk- en rustcoupés waar je zachtjes mag praten en stiltecoupés waar je je mond moet houden.

Dat dit voor lang niet alle treinreizigers helder is, blijkt uit de vele vragen en ergernissen die op sociale media en het NS klantenserviceforum worden gedeeld. NS krijgt bijna dagelijks de vraag wat het logo van de werk- en rustcoupé betekent.

De verwarring wordt groter doordat in bepaalde gedeeltes van een werk- en rustcoupé weer níet gepraat mag worden. "Een deel van de werk- en rustzone is ook stiltezone", zegt de NS. In deze gedeeltes zijn de binnenwanden van de trein voorzien van een poppetje dat zijn vinger tegen zijn lippen houdt. In die coupés worden dus twee logo's naast elkaar in dezelfde wagon gebruikt.

Symbool voor stiltezone in werk- en rustcoupés NS

Op Twitter zegt NS dat het bekend is dat er onduidelijkheid over de rustzones bestaat en dat de reacties van de reizigers zullen worden besproken door NS. Een woordvoerder van NS zegt de opmerkingen van de reizigers serieus te nemen, en dat de reacties een rol zullen spelen bij het ontwerpen van de nieuwe treinen. "Hoe de symbolen er bij de nieuwe en gemoderniseerde treinen uit gaan zien, is nog toekomstmuziek."