Vuile buitenlandse trucks vaak niet beboet in milieuzones
Buitenlandse truckers die in oude, vervuilende vrachtwagens rijden, worden vaak niet beboet wanneer zij in milieuzones als de Maasvlakte rijden. Volgens transportorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) en de gemeente Rotterdam is het met de huidige Europese regelgeving moeilijk om deze boetes te innen en zij roepen daarom op tot betere afspraken over de uitwisseling van informatie.
Vrachtwagens die over de Maasvlakte rijden, zijn verplicht zich te registreren om te kunnen zien of zij voldoen aan de milieunormen. Een van die eisen is dat de trucks een schone Euro VI-motor moeten hebben.
Ruim drie jaar na de invoering van de milieuzone op de Maasvlakte blijkt dat 44 procent van deze buitenlandse trucks nog niet geregistreerd is. Van die vrachtwagens is niet na te gaan of ze voldoen aan de eisen. Volgens de gemeente Rotterdam komt ruim 10 procent van de vrachtwagens op de Maasvlakte uit het buitenland.
Daarnaast blijkt volgens TLN dat boetes voor vrachtauto's die wel geregistreerd zijn, door veel Europese landen niet in behandeling worden genomen.
Handmatige controle
In 2017 werden negen handmatige controles gehouden op de Maasvlakte. Daaruit bleek dat 27 procent van de buitenlandse vrachtwagens de milieuregels overtrad. Bij de Nederlandse vrachtwagens was in een enkel geval sprake van een overtreding.
TLN spreekt van een nadelige positie voor Nederlandse transportorganisaties. "Er is de afgelopen jaren flink geïnvesteerd in nieuw, schoon materiaal. Nederlandse truckers zagen vervolgens dat er toch vervuilende vrachtwagens het terrein op reed, die niet gehandhaafd konden worden", zegt Arthur van Dijk van TLN. "Het is krom dat in we over de hele wereld steeds meer aan milieusanering doen, maar dat op Europees niveau niet kunnen handhaven."
Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur zegt in een reactie te gaan overleggen hoe ze dit in Europa gaat aankaarten. "Nederlandse transporteurs hebben recht op een eerlijke behandeling. Dit is natuurlijk oneerlijk. Die zones bestaan niet voor niets. Het kan niet zo zijn dat Nederlanders aan de regels moeten voldoen en de rest met vieze wagens in de zones rijdt."