Lijn 16 van Parijs rijdt nog lang niet, maar nu al 'metro door de hel'

AFP
Geschreven door
Frank Renout
correspondent Frankrijk

De aanleg is nog niet eens begonnen, de opening is pas voorzien in 2024, maar nu al heeft metrolijn 16 bij Parijs een flinke reputatie. De metro gaat namelijk rijden ten noorden en oosten van Parijs, dwars door de banlieues daar, die vaak een slechte reputatie hebben. In de voorsteden is er relatief veel werkloosheid, criminaliteit en drugshandel.

"De metro van de hel", noemde iemand de lijn op Twitter. #ligne16 is inmiddels een bijzonder populaire hashtag geworden. "Is die metro bedoeld om het vervoer voor dealers te verzorgen?", vroeg iemand zich af. Met teksten en foto's wordt volop de spot gedreven met de 'survivalmetro'. "Welkom op lijn 16", schreef iemand met daarbij een filmpje met een voorbijrijdende brandende metrostellen.

Veel Twitteraars plaatsten foto's van zwaarbewapende agenten en militairen als potentiële beveiligers. Iemand gaf reizigers het advies een goede molestverzekering af te sluiten. "Voor het instappen worden overlevingspakketten uitgedeeld", schreef een ander.

Y.R.N. 🔥
@80treize
Les contrôleurs de la ligne 16
10 maanden geleden

Lijn 16 komt onder meer langs Aulnay-sous-Bois, waar in 2005 de beruchte banlieuerellen begonnen. De metro stopt ook in La Courneuve, één van de armste voorsteden van Parijs. Saint-Denis wordt aangedaan, waar in 2015 een Nederlandse delegatie ambtenaren op straat werd aangevallen en beroofd. Een andere halte is Sevran, berucht wegens z'n drugsbendes.

Plaatselijke politici konden de spottende teksten op Twitter niet waarderen. "Het is een opeenstapeling van clichés. Zo stigmatiseer je alle bewoners", zei Stéphane Blanchet, wethouder in Sevran. Veel inwoners van de banlieues verzetten zich al langer tegen het slechte imago van hun steden. Jongeren begonnen jaren geleden een eigen blog om 'hun verhaal' te vertellen dat tegenwicht moeten bieden aan de clichés.

Beste school, crimineelste gebied

Vol trots wordt er ook op gewezen dat een school in Clichy-sous-Bois, óók een halte van lijn 16, recent nog werd uitgeroepen tot een van de beste in het land, omdat leerlingen er de meeste kans hebben te stijgen op de sociaal-maatschappelijke ladder. Toch is de reputatie niet één en al verzinsel. De Franse justitie noemde het betreffende departement, Seine-Saint-Denis, vorige maand nog "het crimineelste gebied van heel Frankrijk".

Grand Paris Express
@GdParisExpress
@guvtonEnVelib Effectivement avec la #ligne16 vous atteindrez votre destination bien plus rapidement qu’en bus ou avec votre scooter (20 min de Clichy-Montfermeil à Saint-Denis Pleyel contre 1h aujourd’hui) et pourrez même tweeter dans le métro. Pour en savoir plus : https://t.co/Iw6Bjh37eA
10 maanden geleden

Die situatie moet juist verbeteren met de aanleg van lijn 16. Het openbaar vervoer is nu nog beperkt in veel banlieues. Met de nieuwe metro wordt het veel makkelijker te reizen naar werk, studie of Parijs.

"Komt met lijn 16 mijn 'final destination' dichterbij?", schreef iemand spottend op Twitter, verwijzend naar de gelijknamige horrorfilm. "Jazeker", antwoordde het bouwconsortium humoristisch met een tweet. "Straks reis je in 20 minuten waar je nu nog een uur over duurt. En je kunt in de metro gewoon blijven tweeten."

STER Reclame