NOS Nieuws

Grote bedrijven pakken voedselverspilling aan

We gooien met z'n allen nog steeds veel voedsel weg. Nederlanders gooien jaarlijks gemiddeld zo'n 41 kilo voedsel in de vuilnisbak, heeft de Universiteit van Wageningen berekend.

Tel daar de etenswaren bij op die in de horeca, supermarkten en andere instellingen worden weggegooid en het gemiddelde loopt op naar 152 kilo per Nederlander. Een verbond van grote bedrijven wil de voedselverspilling aanpakken en die in 2030 gehalveerd hebben.

Onder meer Ahold, Unilever, McDonald's en Sligro maken deel uit van de Taskforce Circular Economy in Food. Daarbij heeft ook het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zich aangesloten. Minister Schouten trekt zeven miljoen euro uit om de taskforce te ondersteunen.

Houdbaarheidsdatum

Met slimme maatregelen en nieuwe initiatieven willen de bedrijven het onnodig weggooien van etenswaren voorkomen. Minister Schouten komt daarnaast met een voorlichtingscampagne. Ook wil ze af van de houdbaarheidsdatum op producten die jarenlang houdbaar zijn.

Het halveren van de voedselverspilling is geen gemakkelijke opgave. De overheid zette tussen 2009 en 2015 stevig in op een afname van de voedselverspilling met 20 procent, maar de inspanningen leverden geen resultaat op.

Als het aan McDonald's ligt, wordt dit keer wel succes geboekt. In bijna alle keukens van de fastfoodketen wordt anders gewerkt dan vroeger. "Er ligt geen tiental burgers meer te wachten tot er een klant komt, we maken de producten nu pas als iemand een bestelling plaatst", legt een woordvoerder uit.

"Voorheen gooiden we complete burgers weg - met verpakking en al. Nu gaat het alleen nog om stukjes rund, kip of vis. En zelfs die worden door middel van biovergisting verwerkt tot groene stroom." McDonald's zegt op die manier de voedselverspilling in de keuken met de helft verminderd te hebben. "Het scheelt 2000 ton voedsel per jaar", aldus de woordvoerder.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl