De SP houdt van 'iedereen' en voor de 'toekomst' moet je bij het CDA zijn
Waar hebben partijen het in de verkiezingscampagne over? En welke woorden gebruiken ze daarbij vaker dan andere partijen? De NOS analyseerde meer dan 10.000 berichten die lokale afdelingen de afgelopen twee weken op hun Facebookpagina's en websites plaatsten. De berichten zijn verzameld door Open State Foundation, die ze vanaf vandaag als open data beschikbaar stelt.
GroenLinks-afdelingen zijn het meest actief van alle lokale afdelingen, gevolgd door de VVD en de PvdA. Het CDA, dat in meer gemeenten meedoet dan alle andere partijen, is online een lage middenmoter en haalt nog niet de helft van het aantal berichten dat de ChristenUnie plaatst. De SP is nog minder actief, maar doet dan ook in minder gemeenten mee. Overigens gebruiken partijen veel vaker Facebook dan hun partijwebsites: bijna driekwart van campagneberichten werd de afgelopen twee weken op Facebook geplaatst.
Berichten van de PVV en Denk waren om technische redenen niet te ontsluiten voor Open State Foundation, terwijl de SGP te weinig berichten had om te doorzoeken.
Wat inhoudelijk onmiddellijk opvalt: de acht partijen die zijn onderzocht, hebben het praktisch nooit over integratie, asielzoekers en de islam. Waar het wel veel over gaat: het klimaat, de woningmarkt, veiligheid en het onderwijs.
De VVD en het CDA plaatsten het vaakst berichten met daarin woorden die betrekking hebben op de economie en de veiligheid, terwijl D66 onderwijs als speerpunt heeft. Dat GroenLinks en de Partij voor de Dieren het klimaat het meest belangrijke thema vinden zal ook niemand verbazen. Wat wel opvalt: ook bij de SP gaat het vaak over veiligheid, nog vaker dan over zorg of armoede.
Tot slot hebben we een aantal echte campagnewoorden met elkaar vergeleken. Het woord 'gewoon' wordt veel vaker door VVD, CDA en SP gebruikt dan de andere partijen, terwijl 'verandering' volledige lijkt te zijn geclaimd door GroenLinks. Bijna alle partijen houden van 'iedereen', maar de SP wel het meest. En voor de 'toekomst' moet je bij het CDA zijn.
En voor wie denkt dat landelijke kopstukken te veel in beeld zijn deze campagne: slechts in twee procent van de berichten noemen de partijen hun landelijke partijleiders.