Met spoed gezocht: verkeersregelaar m/v
Je ziet ze veel vaker op straat: verkeersregelaars. Bij wegwerkzaamheden, evenementen en bij bouwterreinen. Er is veel behoefte aan verkeersregelaars, maar ze zijn schaars. "Er is niemand die van school komt en zegt: ik wil verkeersregelaar worden."
Mark Ponne begrijpt het maar al te goed; "Verkeersregelaar is niet de droombaan waar veel mensen warm voor lopen." Zijn bedrijf Traffic Support levert verkeersregelaars voor evenementen en wegwerkzaamheden. Hij komt er honderden tekort. Samen met andere bedrijven en het UWV is hij een campagne begonnen om meer verkeersregelaars te werven.
Het bedrijf van Ponne is het afgelopen jaar met vijftig procent gegroeid. Hij heeft nu 1200 mensen in dienst. Ook de andere bedrijven doen het goed en hebben vacatures openstaan. Ze zijn dus alleen heel moeilijk op te vullen.
Je krijgt ook vaak de beruchte middelvinger.
Mart van Voorthuyzen is al zes jaar verkeersregelaar en ziet de behoefte ook groeien. "Per maand krijg ik zestig of zeventig nieuwe collega's." Hij doet het graag, al heeft het werk ook mindere kanten. "Je ziet nog wat van Nederland, maar je krijgt ook vaak de beruchte middelvinger, scheldpartijen en soms zelfs te maken met fysiek geweld."
Bekijk in deze video waarom Mart van Voorthuyzen zo graag het verkeer regelt.
Dat er steeds vaker verkeersregelaars worden ingezet komt door gemeenten en provincies die bij het aanbesteden van werkzaamheden eisen dat het verkeer er zo min mogelijk last van heeft.
"Overheden hebben ingezien dat het inzetten van een verkeersregelaar handig kan zijn. Bij een bouwplaats bijvoorbeeld. Daar kun je een hek omheen zetten waardoor winkels onbereikbaar zijn. Als er een verkeersregelaar staat, kan die de uitzondering maken", aldus Mark Ponne.
Er is ook nog een andere reden dat er meer verkeersregelaars gevraagd worden zegt Chris Buijtenhuijs van het UWV. "De vraag naar maatschappelijk verantwoord ondernemen speelt ook een grote rol. Bij het aanbesteden van projecten moet een bepaald percentage van het personeel op basis van Social Return On Investment (SROI) ingezet worden."
Het zijn mensen die re-integreren nadat ze lang werkloos zijn geweest of re-integreren na een ziekte.
Het is moeilijk om te achterhalen hoeveel verkeersregelaars er precies zijn. Rijkswaterstaat geeft passen af aan de beroepsgroep en schat dat er sinds 2009 een toename is van zo'n 60 procent. Daarmee waren er in 2017 zo'n 77.000 evenementenverkeersregelaars en 2600 beroepsverkeersregelaars.
Het verloop onder de beroepsgroep is groot. Gerwin Mulder is opleidingsadviseur bij Nivoo Opleidingen. Het bedrijf leidt de verkeersregelaars op. "Het probleem is dat er geen mensen zijn. Iedereen zoekt ze, maar ze zijn er niet. Stratenmakers en loodgieters gaan weer terug naar hun beroep. Je ziet een leegloop, omdat de economie weer aantrekt. De vraag neemt ook toe. Bij ieder project wordt tegenwoordig wel een regelaar neergezet."
Dat gevoel heeft verkeersregelaar Mart van Voorthuyzen ook. Hij wordt regelmatig ingezet bij drukke evenementen in de Randstad, maar ook steeds vaker ergens waar er minder reuring is. Vandaag staat hij op een dijk in het dorp Vierpolders bij herstelwerkzaamheden aan het asfalt. De omgeving is mooi, maar het is best rustig. "Soms sta ik samen met een collega in een bos en dan denk ik; wat doe ik hier?"