Een briefje op de ruit van een Albert Heijn in het centrum van Amsterdam
NOS NieuwsAangepast

5,62 euro voor ieder uur dat Amsterdammers zonder stroom zaten

  • Anne ter Rele

    redacteur Online

  • Anne ter Rele

    redacteur Online

Na ruim een etmaal hebben alle huizen in Amsterdam weer stroom. Bijna 30.000 huishoudens in de hoofdstad zaten zonder elektriciteit, in sommige gevallen zelfs 24 uur lang. Veel mensen ondervonden schade en ongemak door de storing, zoals bedorven voedsel of uitgevallen internet. Welke vergoeding kunnen zij verwachten?

"Iedereen die last heeft gehad van de storing, krijgt van ons een bedrag ter compensatie", vertelt Peter Hofland, woordvoerder van Liander, dat het energienetwerk beheert. "Als een particulier huishouden minstens vier uur zonder stroom zit, dan krijgen zij een compensatie van 35 euro. Voor elke vier uur die daarbij komt, krijg je 20 euro extra."

Een simpel rekensommetje leert dat Amsterdammers die 24 uur zonder stroom zaten, kunnen rekenen op 135 euro. Dat is 5,62 euro voor ieder uur zonder elektriciteit. Dat bedrag is overigens geen schadevergoeding, maar slechts een goedmakertje voor het ongemak.

Voor die compensatie hoef je niets te regelen. Hofland: "Wij nemen zelf contact op met je energieleverancier en vragen je gegevens op. Binnen tien weken storten we de vergoeding op je rekening." In enkele gevallen zal Liander zelf contact opnemen om je rekeningnummer te vragen.

Ook zakelijke aansluitingen, dus bedrijven en horeca-gelegenheden, krijgen een compensatie. "Maar hoeveel dat is, ligt aan de zwaarte van hun aansluiting en hoelang ze zonder stroom hebben gezeten." Dat bedrag kan in dit geval oplopen tot een kleine 2000 euro.

Mensen die denken dat ze naast de standaardcompensatie ook nog recht hebben op een echte schadevergoeding, kunnen een formulier invullen op de site van Liander. "Maar ik kan niet beloven dat we zulke vergoedingen echt gaan uitkeren", zegt Hofland. "Dat ligt aan het geval."

Eten weggooien

Een van de ongemakken waar de getroffen huishoudens mee zullen kampen, is dat de inhoud van hun koelkast mogelijk de prullenbak in kan. Maar hoe bepaal je of je eten dat urenlang niet gekoeld is, moet weggooien?

"Dat ligt eraan hoe warm je koelkast is geworden", vertelt Astrid Postma-Smeets, voedingsdeskundige bij het Voedingscentrum. "Als je 'm vaak hebt geopend, wordt het een stuk warmer daarbinnen. Bij een temperatuur van 10 graden, groeien bacteriën bijvoorbeeld heel snel."

Vooral bij bepaalde producten is goed opletten noodzakelijk. "Vleeswaren zoals filet americain zijn erg gevoelig voor bederf, net als geopend beleg. Ook restjes die al een tijdje in je koelkast liggen, kun je beter weggooien."

Belangrijk: je kunt niet altijd ruiken of iets nog goed is, zegt Postma-Smeets. "Staat er 'te gebruiken tot' op je product, dan moet je oplettend zijn. Als er 'tenminste houdbaar tot' op staat, is er wat meer speling. Bij melk en yoghurt kun je vaak wel ruiken of het nog goed is."

Bederving kan vooral gevaarlijk zijn voor kwetsbare groepen. "Zwangere vrouwen, jonge kinderen en ouderen moeten extra voorzichtig zijn. Zij kunnen beter het zekere voor het onzekere nemen en het voedsel niet meer eten, hoe zonde dat ook is." Een andere optie is het verhitten van eten. "Dan dood je de bacteriën ook. Maar dat kan natuurlijk niet bij alle producten."

Onze prioriteit gaat nu naar het zorgen dat iedereen weer stroom heeft

Woordvoerder Liander

De komende tijd wordt voor Liander een drukke en vooral dure periode. "Dit was een heel complexe storing", zegt Hofland. "Het geld voor schadevergoedingen en compensatie komt bij onszelf vandaan. We zijn een gezond bedrijf en hebben daar een potje voor."

Hoe groot de totale schade voor zijn bedrijf zal zijn, kan Hofland nog niet zeggen. "Onze prioriteit ging naar het zorgen dat iedereen weer stroom kreeg. Het kostenplaatje komt hierna pas."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl