Omzetrecord webwinkels (mede) door 'koopfeestdagen' als Black Friday

Aangepast
ANP

Webwinkels hebben afgelopen jaar een recordomzet gedraaid van 22,5 miljard euro. Dat is 13 procent meer dan het jaar ervoor. In totaal zijn er meer dan 201 miljoen online aankopen gedaan. Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org hebben koopjesfeestdagen zoals Black Friday en Single's Day flink bijgedragen aan de groei.

"Webwinkels trekken met die koop-feestdagen enorme aandacht en daarmee bereiken ze als eerste klanten die Sinterklaas-aankopen willen doen", zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. "De keerzijde is dat het gebeurt tegen lagere prijzen en dat drukt de marge."

Hij verwacht dat webwinkels meer van dat soort winkelfeestdagen gaan creƫren. "Bijvoorbeeld rond Moederdag of een schoolcampusdag." De laatste drie maanden van het jaar zijn door de koop-feestdagen nu goed voor een derde van de hele online omzet.

Verdubbeling

Inmiddels wordt 1 op de 10 aankopen in de detailhandel online gedaan. In vijf jaar tijd is het aandeel online verdubbeld. "Ik verwacht dat het aandeel over vijf jaar opnieuw is verdubbeld", zegt Jongen.

Categorieƫn met grootste groei in 2017

Bestedingen in 2017Groei t.o.v. 2016
Gezondheid & Beauty263 miljoen euro46 %
Maaltijden1257 miljoen euro35 %
Huis & Tuin1175 miljoen euro30 %
Schoenen & Lifestyle1161 miljoen euro25 %
Kleding2270 miljoen euro24 %
Huishoudelijke elektronica753 miljoen euro16 %

Naast producten worden er ook veel diensten online verkocht, zoals pakketreizen en concerttickets.

Lage winst

Er wordt wel meer verkocht, maar de winstgevendheid blijft bij webshops achter. Zo maakte bijvoorbeeld Coolblue gisteren bekend dat in 2017 de omzet voor het eerst door het miljard is geschoten. De omzet kwam 38 procent hoger uit op 1,2 miljard euro, maar de winst is nog geen 10 miljoen euro.

"De winstgevendheid is te laag", zegt Coolblue-oprichter Pieter Zwart tegen de NOS. "Bij enorme groei hoort een enorme noodzaak om te investeren. We steken ongelofelijk veel tijd en geld in het uitbreiden van de capaciteit. Op de langere termijn maak ik me echter geen zorgen over de groei van de winstgevendheid."

STER Reclame