NOS NieuwsAangepast

Omzetrecord webwinkels (mede) door 'koopfeestdagen' als Black Friday

Webwinkels hebben afgelopen jaar een recordomzet gedraaid van 22,5 miljard euro. Dat is 13 procent meer dan het jaar ervoor. In totaal zijn er meer dan 201 miljoen online aankopen gedaan. Volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org hebben koopjesfeestdagen zoals Black Friday en Single's Day flink bijgedragen aan de groei.

"Webwinkels trekken met die koop-feestdagen enorme aandacht en daarmee bereiken ze als eerste klanten die Sinterklaas-aankopen willen doen", zegt Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. "De keerzijde is dat het gebeurt tegen lagere prijzen en dat drukt de marge."

Hij verwacht dat webwinkels meer van dat soort winkelfeestdagen gaan creëren. "Bijvoorbeeld rond Moederdag of een schoolcampusdag." De laatste drie maanden van het jaar zijn door de koop-feestdagen nu goed voor een derde van de hele online omzet.

Verdubbeling

Inmiddels wordt 1 op de 10 aankopen in de detailhandel online gedaan. In vijf jaar tijd is het aandeel online verdubbeld. "Ik verwacht dat het aandeel over vijf jaar opnieuw is verdubbeld", zegt Jongen.

Categorieën met grootste groei in 2017

Bestedingen in 2017 Groei t.o.v. 2016
Gezondheid & Beauty 263 miljoen euro 46 %
Maaltijden 1257 miljoen euro 35 %
Huis & Tuin 1175 miljoen euro 30 %
Schoenen & Lifestyle 1161 miljoen euro 25 %
Kleding 2270 miljoen euro 24 %
Huishoudelijke elektronica 753 miljoen euro 16 %

Naast producten worden er ook veel diensten online verkocht, zoals pakketreizen en concerttickets.

Lage winst

Er wordt wel meer verkocht, maar de winstgevendheid blijft bij webshops achter. Zo maakte bijvoorbeeld Coolblue gisteren bekend dat in 2017 de omzet voor het eerst door het miljard is geschoten. De omzet kwam 38 procent hoger uit op 1,2 miljard euro, maar de winst is nog geen 10 miljoen euro.

"De winstgevendheid is te laag", zegt Coolblue-oprichter Pieter Zwart tegen de NOS. "Bij enorme groei hoort een enorme noodzaak om te investeren. We steken ongelofelijk veel tijd en geld in het uitbreiden van de capaciteit. Op de langere termijn maak ik me echter geen zorgen over de groei van de winstgevendheid."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl