Oproep in België: laat seksistische rapper geen WK-lied maken

Aangepast
Rapper Damso tijdens een optreden Zwitserland, juli 2017 EPA

Het nummer is nog helemaal niet uitgebracht, maar nu al is er een rel over het Belgische WK-lied van rapper Damso. De Vrouwenraad en verschillende sponsors van het nationale voetbalelftal hebben de voetbalbond uitleg gevraagd over de keuze voor de artiest, die felle kritiek krijgt vanwege zijn vrouwonvriendelijke teksten.

In een open brief aan sponsors van de Rode Duivels, waaronder Adidas, BMW, Coca-Cola en ING, riep de Vrouwenraad gisteren de bedrijven op om verzet aan te tekenen tegen de benoeming van Damso. Hij wordt in de brief "een ondoordachte en zeer spijtige keuze" genoemd.

Want de organisatie vindt dat de bond het verkeerde voorbeeld geeft. "Zo geven ze een fout signaal dat seksisme wél geoorloofd is. Damso's teksten staan immers bol van afkeer, minachting en verbaal geweld tegenover vrouwen", staat in de brief.

Magda De Meyer van de Vrouwenraad noemde vanochtend op NPO Radio 1 de rapper "heel plat en heel grof. Het gaat over bitches en sletten. Damso wordt geïdentificeerd met superseksistische teksten en liederen. Hij vindt dat vrouwen alleen goed zijn als neukgerief."

Ik ga achteruit om je beter van achteren te pakken, slet. Slet, hou je bek, voor de prijs van één geef ik je twee vingers.

Teksten uit het nummer Pinocchio

De actie van de Vrouwenraad lijkt succes te hebben, want enkele sponsors hebben inmiddels kritiek geuit op Damso, die vorig jaar november gestrikt werd door de voetbalbond.

Zo laat supermarktketen Carrefour tegen de VRT weten: "Wij behandelen mannen en vrouwen op gelijke voet in ons bedrijf en trekken dat ook door in de sport. We maken ons zorgen over de keuze voor Damso."

De echte naam van Damso is William Kalubi. Hij is een Belgisch-Congolese rapper en woont in Brussel. Twee jaar geleden kwam zijn Franstalige debuutalbum Batterie Faible uit. Vooral in Frankrijk en in Wallonië is hij heel populair.

Op YouTube heeft hij bijna 770.000 abonnees. Zijn clips, waaronder Macarena, zijn miljoenen keren bekeken.

Damso - Macarena

Ook bierbrouwer AB InBev heeft van zich laten horen. "Wij hechten zeer veel belang aan respect en diversiteit", zei een woordvoerder tegen Het Laatste Nieuws. "Gendergelijkheid en vrouwenrechten maken deel uit van onze kernwaarden. We gaan er als trouwe sponsor van uit dat de Belgische voetbalbond deze waarden deelt en zullen, samen met de andere sponsors, een gesprek aangaan."

Vanuit de politiek komen ook kritische geluiden. "Als voetbalbond heb je meer dan een voorbeeldfunctie en je kiest dus iemand die bepaalde waarden uitstraalt", zei vicepremier Alexander De Croo in het tv-programma De Afspraak. "Ik denk niet dat de voetbalbond dit kan aanhouden."

De voetbalbond zelf is nog niet gezwicht voor de kritiek. Tegen de VRT laat een woordvoerder weten voorlopig niet van plan te zijn om van standpunt te veranderen. Wel wil de KBVB in gesprek met de sponsors.