Facebook start campagne: hoe herken je nepnieuws?
Deze week verschijnen er op Facebook advertenties, afkomstig van het platform zelf, waarin tips worden gegeven om nepnieuws te herkennen. Dit alles met als doel om de 'mediawijsheid' van gebruikers te verbeteren, schrijft het bedrijf.
Het is de bedoeling dat deze week "zo goed als alle Nederlanders die Facebook hebben" de advertenties voorbij zien komen. De campagne is gebaseerd op een serie tips die ook elders op de website van Facebook te vinden zijn. Het gaat onder meer om de volgende adviezen:
- Wees sceptisch over koppen
- Kijk goed naar het webadres
- Controleer de bron
Waarom Facebook nu met deze campagne komt is niet helemaal duidelijk, volgens een woordvoerder is er geen specifieke aanleiding. Het platform zegt dat de reclames al eerder in andere landen - waaronder België - zijn getoond.
Nepnieuws is voor Facebook al geruime tijd een probleem. In de periode voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen bleek dat berichten van nepnieuwsproducenten vaker waren bekeken dan die van media als CNN en The New York Times. De manier waarop Facebook de berichten toonde, versterkte de verspreiding van nepnieuws nog eens. Sindsdien heeft Facebook allerlei maatregelen genomen om dat tegen te gaan.
Zo zijn er nu bijvoorbeeld factcheckers die berichten controleren, in Nederland wordt dit gedaan door de Universiteit Leiden en NU.nl. Facebook kan vervolgens, naar eigen zeggen, de verspreiding van de berichten die zijn aangemerkt als nepnieuws met 80 procent terugbrengen. Dat getal is voor controleurs en wetenschappers die onderzoek doen naar het probleem van nepnieuws niet te checken, al heeft Facebook wel beloofd gaandeweg meer informatie te gaan delen.