Hoe haal je als winkelier het jaar 2030?

Aangepast
NOS

Hoe haal je als winkelier het jaar 2030? Consumenten worden steeds grilliger, kopen vaak via internet en zetten een keten die te weinig vernieuwt, zonder pardon bij het vuil.

"Wij denken dat de crisis nog helemaal niet voorbij is en het consumentengedrag is totaal anders", zegt voorzitter Jan Meerman van brancheorganisatie INretail in het NOS Radio 1 Journaal.

De mode- en woonwinkels gaat vanaf vandaag twee maanden lang op tournee door Nederland om winkeliers tips te geven hoe ze kunnen overleven in die 'bikkelharde' strijd. En ze krijgen ook voorbeelden voorgeschoteld van hoe het kan en moet.

"We willen vooral inspireren, enthousiasmeren. En de winkeliers stimuleren het heft in eigen handen te nemen om zich de toekomst niet te laten overkomen", zegt voorzitter Jan Meerman van INretail. Tot nu toe hebben zich ruim 500 ondernemers aangemeld.

Winkels blijven wel bestaan

Er zijn allerlei nieuwe consumententrends waar de kledingwinkels op in moeten spelen, zegt Meerman. "De winkel komt naar je toe, consumenten willen weten waar en hoe het gemaakt is, en kleding kun je tegenwoordig ook leasen of huren in plaats van aanschaffen."

Winkels blijven wel bestaan, denkt Meerman. "De consument kan zich geen wereld voorstellen zonder winkels. Winkels blijven, alleen op een nieuwe manier."

Zoals de SRV-man

Op de sessies in het land wordt een aantal voorbeelden genoemd van ondernemers die vernieuwend bezig zijn en daar ook succes mee hebben. Zoals Rutger Vlaming met zijn Suittruck. Met een soort verbouwde truck rijdt hij naar plekken waar veel mannen werken in bijvoorbeeld de bankensector, zoals op de Zuidas in Amsterdam. Eigenlijk zoals de SRV-man van vroeger, al wil Vlaming daar nou niet direct mee worden vergeleken.

Suit Truck NOS

"Ik ben in ieder geval de winkel die naar je toekomt. Ik heb een echte stenen winkel gehad: zat ik daar te wachten op klanten. Op een bepaald moment dacht ik: dat moet toch anders kunnen."

Gemak

Nog te veel ondernemers vragen zich volgens INretail af: veranderen, ja maar hoe dan? Uit onderzoek onder consumenten blijkt bijvoorbeeld dat 67 procent van de Nederlanders winkelen leuk vindt, ondanks het gemak van internet. "Daar liggen dus gewoon volop kansen. Wees je daar bewust van", zegt Meerman.

Rutger Vlaming (rechts) in zijn Suittruck NOS

STER Reclame