Schaalmodel van de Koreaanse veerboot 'Sewol' Marin

Nederlands instituut deed in stilte onderzoek naar Koreaanse scheepsramp

time icon Aangepast

Onderzoeksinstituut Marin is bijna klaar met het onderzoek naar de ramp met de Zuid-Koreaanse veerboot Sewol uit 2014. Die kostte 304 mensen het leven, voornamelijk kinderen op schoolreis. De kapitein en enkele bemanningsleden zijn veroordeeld voor nalatigheid en omdat ze het schip verlieten.

Nog steeds roept deze nationale ramp veel vragen en emoties op in Zuid-Korea. Het land gaf het Marin (Maritime Research Institute Netherlands) de opdracht om te onderzoeken hoe de boot kon kapseizen en zo snel kon zinken. In testbassins in Wageningen worden vandaag de laatste proeven uitgevoerd en getoond aan de pers.

"Van grote scheepsrampen zoals die met de Estonia, Herald of Free Enterprise of Sewol moet je begrijpen wat er precies is gebeurd, ook om te kunnen bepalen hoe dit in de toekomst is te voorkomen", zegt onderzoeksleider Henk van den Boom. "Omdat er bij de Sewol geen zwarte doos aanwezig was, is het al die tijd onduidelijk gebleven."

Nabestaanden bij experimenten

Met schaalmodellen van de Sewol, compleet met schuivende containers en vrachtwagens, is in een gesimuleerde zeegang het kapseizen en vollopen van het schip nagebootst. De Zuid-Koreaanse onderzoekscommissie en vertegenwoordigers van de families van de slachtoffers waren daarbij aanwezig.

"We beseffen heel goed wat het voor de nabestaanden betekent om de Sewol in onze testfaciliteiten te zien kapseizen en zinken", zegt Van den Boom. "Bij de start van het onderzoek werd daarom ook begonnen met een moment stilte."

Een zwarte doos op ieder schip zou verplicht moeten worden.

Henk van den Boom, onderzoeksleider

Eind maart rapporteren de onderzoekers wat de mogelijke oorzaken van de ramp zijn geweest. Vaststaat al dat de belading niet deugde en dat de kapitein de jongeren opdroeg om in de cabines te blijven op het moment dat het schip al zinkende was.

De Zuid-Koreanen kozen Marin vanwege de wereldwijde reputatie die het instituut heeft op het gebied van maritiem onderzoek. Eerder onderzocht Marin onder meer de rampen met de Estonia uit 1994 (852 doden) en de Herald of Free Enterprise uit 1987 (193 doden).

Volgens Van der Boom zullen de conclusies van dit onderzoek naar Sewol ook van belang zijn voor nieuwe nationale en internationale regelgeving voor veerboten en cruiseschepen. "Een zwarte doos op ieder schip zou verplicht moeten worden", vindt hij.

STER Reclame