Ophef over onbevoegde vliegtuigladers Suriname
In Suriname is ophef ontstaan over berichten dat de veiligheid van vluchten vanaf de internationale luchthaven Johan Adolf Pengel (Zanderij) in gevaar zou zijn. Klokkenluiders uit de Surinaamse luchtvaartwereld hebben documenten gelekt naar de krant de Ware Tijd waaruit zou blijken dat er sprake is van serieuze veiligheidsrisico's.
De bronnen waarschuwen zelfs voor een catastrofe, die vergelijkbaar is met de SLM-ramp in 1989. Ze zeggen naar buiten te treden in de hoop dat de hoogste autoriteiten onmiddellijk en drastisch ingrijpen.
Volgens de klokkenluiders zijn er veel klachten van luchtvaartmaatschappijen, omdat het laden en lossen van de toestellen regelmatig door ongekwalificeerd personeel wordt gedaan. De arbeidskrachten zijn ingehuurd door het bedrijf Surair Ground Services (SGS), een dochteronderneming van de Surinaamse luchtvaartmaatschappij SLM.
Catastrofale gevolgen
SGS verzorgt onder andere de afhandeling van de vliegtuigen van KLM, die vier keer per week Paramaribo aandoen. Het onjuist beladen van een vliegtuig kan catastrofale gevolgen hebben omdat lading kan gaan schuiven en het toestel uit balans kan raken. Verkeerd afgesloten vrachtluiken kunnen losraken en het toestel tijdens de vlucht beschadigen.
Uit de stukken waarover de Ware Tijd beschikt en die de NOS heeft kunnen inzien, blijkt dat KLM vorig jaar inderdaad bij SGS een klacht heeft ingediend omdat een toestel naar Amsterdam was afgehandeld door ongekwalificeerd personeel.
De regionale maatschappij Caribbean Airlines spreekt in een ander document van "oververmoeid SGS-personeel dat op een gegeven moment niet meer lijkt te weten waarmee ze bezig zijn".
De kritiek op SGS beslaat een langere periode. Al in september 2016 klaagt de regiomanager van Caribbean Airlines in een e-mail aan SGS dat hij door de incompetentie van het afhandelingsbedrijf genoodzaakt was om persoonlijk de verantwoordelijkheid op zich te nemen van het laden van een vlucht van Zanderij naar Port Of Spain. "We hebben geconcludeerd dat het laden en lossen door SGS een bedreiging is voor onze operationele integriteit", aldus de topman in de mail.
Overtrokken
SLM noemt in een persverklaring de berichtgeving van de Ware Tijd "zwaar overtrokken" en zegt dat de negatieve publiciteit ernstige gevolgen kan hebben voor de continuïteit van de luchtvaartmaatschappij en de broodwinning van honderden gezinnen.
SLM-directeur Robby Lachmissing laat aan de NOS weten dat er bij SGS inderdaad sprake is geweest van "enkele hiaten", maar dat die op dit moment worden opgelost. "Wij staan voor veiligheid en zijn gecertificeerd door IOSA, het veiligheidscontrolesysteem van de internationale luchtvaartorganisatie IATA."
KLM zegt dat er in het verleden misschien wel eens incidenten geweest zijn, maar dat sinds augustus 2017 de regels aangescherpt zijn. "De vrachtdeuren worden altijd door gekwalificeerd personeel gesloten", aldus KLM-countrymanager Alexander van de Wint. "En in zijn algemeenheid: als het niet veilig is dan vliegen we niet."
De Surinaamse minister Jerry Miranda van Openbare Werken, Transport en Communicatie wil niet inhoudelijk reageren, maar zegt de beschuldigingen te zullen onderzoeken.