Wordt de oude, vervuilende brommer vervangen door 'Tesla op twee wielen'?

Aangepast
NOS/Bart Kamphuis
Geschreven door
Achille Prick
redacteur Economie

De komende jaren zullen er steeds minder oude, vervuilende brommers in grote steden te zien zijn. In Amsterdam is er sinds januari een milieuzone ingesteld voor brommers om vervuiling tegen te gaan - en meerdere steden gaan hierin volgen. Om ook meteen een oplossing te bieden, werken sommige steden met subsidies als je een oude brommer ruilt voor een elektrische scooter of fiets.

Daar spelen meerdere bedrijven momenteel op in. Na de tientallen miljarden die in de ontwikkeling van elektrische auto's is gestopt, melden nu Chinezen, Italianen en ook een Nederlandse startup zich aan het front van deze markt. En het lijkt dat de fabrikanten Amsterdam hebben uitgekozen voor de eerste slag om de consument.

In Amsterdam-Zuid heeft het Chinese merk Niu zich onlangs gevestigd. "Amsterdam heeft sinds dit jaar een milieuzone, scooters ouder dan zeven jaar mogen de stad niet meer in", zegt Thomas La Vecchia van Niu. "We hopen dat mensen hun oude scooters gaan vervangen door een e-scooter van ons. Je koopt er eentje vanaf zo'n 2500 euro en dan kun je met een volle batterij zo'n 80 tot 100 kilometer rijden."

Slechte kwaliteit

Chinese merken probeerden het eerder al in Nederland, maar dat was geen succes. "De modellen sloegen niet aan en de scooters waren van slechte kwaliteit", zegt Floris Liebrand van de brancheorganisatie RAI. "De batterijen deugden bijvoorbeeld niet, daarom zijn consumenten afgehaakt."

Volgens Liebrand is dat ook een reden waarom de grote Europese merken lang hebben geaarzeld om met overtuiging in de elektrische brommer of scooter te stappen. "Maar er zijn inmiddels betaalbare lithiumbatterijen beschikbaar. En de nieuwe generaties e-scooters zijn eigenlijk een soort Tesla's op twee wielen, voorzien van veel gebruiksgemak. Ook Piaggio heeft nu aangekondigd dat ze later dit jaar met een nieuwe e-scooter van Vespa op de markt komen."

In Nederland rijden ruim 1 miljoen brom- en snorfietsen rond, daarvan zijn er zo'n 40.000 elektrisch. Het gros daarvan wordt gebruikt door ondernemers, zoals koeriersdiensten. Dat komt vooral omdat verschillende gemeenten subsidies hebben voor zakelijke rijders, maar niet voor particulieren. Alleen in Amsterdam krijgen particulieren (met lagere inkomens) een aanschafpremie als ze hun oude brommer laten slopen. In 2017 werden 7343 nieuwe e-brommers en snorfiesten verkocht, ruim 2000 meer dan in 2016.

De Chinezen en de Italianen zijn grote partijen met veel ervaring. Niu heeft wereldwijd al ruim 300.000 e-scooters verkocht. Een voorbeeld voor ondernemer Bart Jacobsz Rosier, die vanuit een kelder in het Amsterdamse World Fashion Center met 35 mensen aan een e-scooter (Bolt) bouwt. "Het prototype is af en de komende maanden zetten we de eerste volwaardige elektrische scooters in elkaar. Dan gaan we testen en hopen we eind dit jaar of begin volgend jaar eindelijk echt de markt op te gaan."

Bestelbusje

Rosier las jaren geleden in het blad Nature dat tweetaktbrommers 2700 keer vervuilender zijn dan een bestelbusje. "Samen met een vriend bedachten we toen de e-scooter van Bolt."

De startup heeft inmiddels 6 miljoen euro opgehaald bij investeerders. "De laatste drie maanden is het personeel verdriedubbeld en de komende drie maanden hopen we nog eens twintig mensen aan te nemen. Ik haal het personeel ook uit het buitenland, want we hebben in Nederland amper ervaring met de productie van dit soort voertuigen."

De gewone benzinescooter wordt de komende jaren steeds verder teruggedrongen, denken wij.

Bart Jacobsz Rosier

De Bolt mag niet duurder worden dan 3000 euro. De brommer moet zich vooral onderscheiden door het uiterlijk, allerlei dashboardfuncties en een app die alles over de scooter bijhoudt en het gebruiksgemak vergroot. Waar de productie gaat plaatsvinden, is nog niet duidelijk. "We onderhandelen met locaties in Aziƫ maar ook in Nederland."

Bekijk hieronder een reportage van verslaggever Bart Kamphuis:

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

Milieuzones nu ook voor brommers?

Bolt hoopt volgend jaar al tienduizenden e-scooters te verkopen. "De gewone benzinescooter wordt de komende jaren steeds verder teruggedrongen, denken wij. Niet alleen Amsterdam, maar ook andere grote steden in Nederland willen milieuzones invoeren. En dit is ook te zien in veel Europese steden en Aziƫ. Daar willen we de Bolt ook gaan verkopen."

Voorlopig is het Chinese Niu nu al open in Amsterdam. "We hebben er dit jaar zo'n tien verkocht hier in de winkel", zegt verkoper Thomas La Vechhia. "Vooral voor het woon-werkverkeer worden ze gebruikt. Maar wij denken dat de gewone consument er nu ook klaar voor is. Je wil geen vervuiler meer zijn."

STER Reclame