Van Nieuwenhuizen: uitstel moet vertrouwen omwonenden Lelystad terugwinnen
Door de uitbreiding van vliegveld Lelystad met zeker een jaar uit te stellen, hoopt minister Van Nieuwenhuizen het vertrouwen van omwonenden terug te winnen. Dat zei ze zojuist op een persconferentie over haar besluit.
"Mensen hadden beter moeten worden geïnformeerd en mensen moeten er ook op kunnen rekenen dat de informatie correct is", zei de minister. In de berekeningen over de overlast zaten aanvankelijk veel fouten.
"Ik span me in om het vertrouwen terug te winnen, maar realiseer me dat dit niet zo maar weer hersteld is. Met maximale druk op het proces is opening per 1 april 2019 misschien mogelijk. Maar dat vind ik niet verantwoord."
Om woonkernen heen
Door de lage aanvliegroutes zou er veel geluidsoverlast zijn voor bewoners in vooral het oosten van het land. Van Nieuwenhuizen heeft op basis van de inspraakprocedures een aantal routes aangepast.
Daardoor hoeft er minder over woonkernen gevlogen te worden. De vliegtuigen gaan om plaatsen als Lemmer, Heerde en Oene heen. Ook bij Ede lijkt zo'n oplossing mogelijk. Natuurgebieden als de Weerribben-Wieden en de noordelijke Veluwe worden zoveel mogelijk ontzien.
Ook kunnen opstijgende vliegtuigen bij Zeewolde en Biddinghuizen eerder klimmen. Ook bij Zwolle zijn hogere vliegroutes mogelijk.
Eerste jaren minder vluchten
Als Lelystad Airport in 2020 toch open gaat, garandeert Van Nieuwenhuizen dat er de eerste tijd een beperkt aantal vliegbewegingen per jaar zal zijn: het eerste jaar maximaal vierduizend, het tweede jaar zevenduizend en vanaf 2022 maximaal tienduizend.
Pas als het luchtruim opnieuw is ingedeeld - dat staat gepland voor 2023- kan Lelystad groeien naar maximaal 45.000 vliegbewegingen per jaar. Volgens Van Nieuwenhuizen zal dat alleen gebeuren als de aanvliegroutes hoog genoeg liggen.