Een 'logistieke nachtmerrie': Chinees Nieuwjaar zit bedrijven dwars
Een groot deel van de wereldhandel ligt deze dagen plat, omdat grofweg een op de vijf mensen op de wereld feest viert. Het is Chinees Nieuwjaar, en dat is ook te merken in Nederland.
China is een belangrijke handelspartner van Nederland. Jaarlijks voeren we zo'n 33 miljard euro aan goederen in vanuit het land. Omdat die import tijdens de feestdagen nagenoeg onmogelijk is, krijgen Nederlandse bedrijven die hun spullen uit China halen soms weken niets binnen.
"Het verbaast ons nog steeds dat zo'n groot productieland zich permitteert om zeker twee weken dicht te gaan," zegt Robert Schliekelmann, directeur van AMS in Amsterdam. "Maar dat doen ze gewoon. En daar doe je helemaal niets aan."
Het bedrijf maakt alles van lichtapparatuur tot sportapparaten en wijnkoelsystemen. Het ontwerpen gebeurt in Amsterdam, de productie in eigen fabrieken in China. Maar dus niet tijdens de weken rond het Chinees Nieuwjaar.
"Alles ligt stil", bevestigt China-deskundige Boudewijn Poldermans. "Vroeger was dat drie dagen, daarna is dat meer geworden om mensen de gelegenheid te geven hun familie op te zoeken."
Veel bedrijven hebben bijvoorbeeld personeel uit heel andere streken in hun fabrieken werken. Die moeten ver reizen voor familiebezoeken, en hebben daar tijd voor nodig.
Van de 13de tot en met de 26ste ligt dit jaar de boel plat. "Maar veel werkers wonen in het midden van China en gaan al eerder naar huis, rond de 7de," merkt ook Diederik Kersten, van Kersten BV. Hij noemt de feestdagen "een logistieke nachtmerrie".
Zijn bedrijf, dat hij samen met zijn broer aanstuurt, importeert woonaccessoires uit China. "De chauffeurs die de containers naar de haven moeten brengen, gaan ook naar huis. De laatste containers die nog wel verscheept worden, zitten overvol en zijn superduur."
En dus slaan Nederlandse bedrijven die bekend zijn met het fenomeen al vroeg hun voorraden in. Bij Kersten hebben ze een magazijn gehuurd, dat nu vol ligt met alvast bestelde artikelen. Klanten die in de laatste week van de feestdagen bestellen, moet hij weleens nee verkopen. "Eigenlijk lopen we dan omzet mis."
Het is dan ook belangrijk om klanten goed te informeren, zegt Schliekelmann van AMS. "Want die kunnen zich erover verbazen dat je al die tijd niemand kunt bereiken."
Bonus op zak en weg
Het nieuwe jaar brengt nog een ander probleem met zich mee. Kersten: "Alle Chinezen krijgen dan een bonus, in zo'n rode enveloppe. Daarna is het nog maar de vraag of ze terugkomen. Dat betekent dat we in het nieuwe jaar allemaal nieuwe contactpersonen hebben. Het is echt bizar."
Op donderdag knalde de Chinese gemeenschap in Amsterdam het Jaar van de Hond in. Bekijk het filmpje hieronder.