Tramlijn Utrecht anderhalf jaar vertraagd, kosten 84 miljoen euro
De tram van station Utrecht Centraal naar universiteitscampus De Uithof gaat pas december volgend jaar volledig rijden. Eerst was de planning nog dat dit 8 juli van dit jaar al zou gebeuren.
De reden van het uitstel is dat de tram door het Stationsgebied rijdt, waar intensief wordt gebouwd op een relatief kleine oppervlakte. Daarom zijn de risico's voor de tram op dit tracé opnieuw bekeken.
Onderheien
De gemeente vindt nu dat de lijn pas kan worden getest als er veilig door het Stationsgebied kan worden gereden. Om een stabiel spoor te kunnen aanleggen, is een onderheide plaat onder het hoofdstation nodig. De aanleg daarvan start binnenkort.
Daarnaast wordt een overweginstallatie - die ongelukken moet voorkomen op een plek waar de trambaan een fietsroute naar sportvelden kruist - later geleverd. Ook die moet goed getest worden, voordat de tram erlangs mag.
In totaal is er 84 miljoen euro extra nodig voor de extra bouwwerkzaamheden en het in stand houden van buslijnen. De gemeente Utrecht draagt 25 miljoen euro bij. Het resterende bedrag van 59 miljoen euro is voor rekening van de provincie Utrecht.
Veevervoer
Inmiddels hebben de eerste tramstellen een aantal testritten gereden op een deel van het traject. Halverwege volgend jaar zal de tram op dit korte stuk gaan rijden.
Gevolg van het uitstel is dat overvolle bussen naar de universiteitscampus nog anderhalf jaar blijven rijden. Studenten noemen dat veevervoer. Soms moeten ze bij de halte blijven staan omdat de bussen anders gevaarlijk vol zijn.