Nog steeds kopen consumenten verreweg de meeste kleding in een echte winkel ANP
NOS Nieuws Economie Aangepast

Shoppende man helpt kledingwinkels aan topjaar

Kledingwinkels en schoenenzaken hebben vorig jaar meer omzet behaald dan ze zelf hadden verwacht. Modezaken boekten een gemiddelde omzetstijging van bijna 5 procent en in schoenenwinkels was dat bijna 8 procent, terwijl de branche uitging van een omzetstijging van 2 procent.

"Dit is heel mooi, maar we zijn nog niet terug bij de omzetten van voor de crisis", zegt Edwin Belt van branchevereniging INretail. "Voor dit jaar blijven we opnieuw bij een groeiprognose van 2 procent."

Met een groei van ruim 7 procent was herenkleding de grootste groeier. "Dat zien we al sinds 2015, maar vorig jaar was een extra flinke stijging", zegt Belt. "We zien dat mannen steeds vaker zelf hun kleding halen. En dat ze dan meer uitgeven dan vrouwen die voor hun partner kleding kochten."

Mannen kopen meer en duurder

Jonge mannen

Kledingzaakhouder Erik Valk uit Woerden ziet vooral de jonge mannen meer uitgeven aan hun kleding. "Jonge mannen worden steeds bewuster van hun uiterlijk en zijn dan ook bereid wat meer uit te geven voor een trui of jas."

Met schoenen is het andersom, daar zorgen vrouwen voor de grootste groei. De omzet van damesschoenen is met 9 procent toegenomen. Bij herenschoenen was er een stijging van bijna 5 procent.

De omzetgroei in de modebranche kwam voor het grootste deel van de online-winkels. Maar ook de winkels in de straat verkochten weer iets meer kleding. "Je moet beide hebben tegenwoordig", zegt Edwin Belt van de brancheorganisatie. "Online blijft nog wel stijgen, maar we kopen nog steeds ruim 80 procent van onze kleding en schoenen in een stenen winkel. Het sociale en gezellige karakter van winkelen zal ook heel belangrijk blijven."

STER reclame