Webwinkels waarschuwen: spoedbezorging niet goed voor het milieu

Aangepast
Bart Kamphuis | NOS
Geschreven door
Achille Prick
redacteur Economie

Consumenten die online iets kopen en het dezelfde dag geleverd willen hebben, moeten zich afvragen of dat wel nodig is. Want een pakje dezelfde dag nog laten bezorgen, is altijd milieuonvriendelijker dan wanneer de bestelling volgens de normale levertermijn aan huis wordt gebracht.

Die oproep komt van de webwinkels zelf. Opvallend, want vooral de grote partijen beconcurreren elkaar op leven en dood met de snelste levering. "Klopt, maar de minister heeft ook onze branche gevraagd te kijken naar wat wij kunnen doen om de CO2-uitstoot terug te brengen", zegt Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org. "Onder meer met deze oproep willen we daar aan bijdragen."

Grote webwinkels als bol.com, Wehkamp en Coolblue hebben samen met bezorgers als PostNL, DHL en Dynalogic een rekentool laten ontwikkelen waarmee de consument meer inzicht krijgt in de CO2-impact van zijn bestelgedrag. Het is onderdeel van de campagne Bewust Bezorgd om consumenten te laten nadenken over de milieuaspecten van hun bestellingen.

Dezelfde dag bezorgen is milieuonvriendelijker omdat het pakje mogelijk in een half leeg busje wordt gebracht.

Wijnand Jongen

Stel je koopt online een boek en je wilt het vandaag nog hebben. Volgens de rekentool levert dat een CO2-uitstoot op van 29 gram, oftewel minder dan 100 meter rijden met een auto. Als je dat boek morgen laat afleveren, kost het 19 gram CO2-uitstoot. Bestelde gympen doen het een stuk slechter. Op dezelfde dag geleverd: 630 gram uitstoot. Dagje later: 418 gram.

"Dezelfde dag bezorgen is milieuonvriendelijker omdat het pakje mogelijk in een half leeg busje wordt gebracht", legt Wijnand Jongen uit. "Bij bezorging een dag later, kan er veel beter worden gepland. Het boek gaat mee in een stampvol busje en de CO2-uitstoot per pakje is dus minder. En gympen scoren hoger omdat ze in een doos zitten met veel lucht. Die pakjes nemen meer ruimte in. Dus kunnen er minder pakjes in het busje, waardoor ze een hogere gemiddelde uitstoot opleveren."

In de rekentool wordt gerekend met pakjes uit een middelgroot magazijn in de regio Breda-Tilburg, die moeten worden afgeleverd in de regio Den Haag-Rotterdam. Lector e-commerce Jesse Weltevreden van de Hogeschool van Amsterdam is sceptisch. "Deze rekentool is niet veel meer dan een eenvoudige manier om iets aan bewustwording te doen bij consumenten. Maar het is niet zo simpel te berekenen wat de uitstoot is of de milieuwinst van een bepaalde bezorging."

Consumentengedrag

Volgens Weltevreden hangt de milieubelasting van webwinkelen sterk af van het individuele consumentengedrag. "Het klopt dat zo'n 40 procent van de consumenten met de auto naar de stad gaat, maar daar kopen ze meestal meerdere producten. Pakjes worden vaak apart besteld. En als er twee of meer tegelijk zijn besteld, komen ze vaak met verschillende busjes. Daar gaat je milieuwinst."

Bovendien is het volgens Weltevreden de vraag of mensen minder vaak de stad ingaan als ze online iets kopen. "Stel dat ik al mijn boeken online bestel en ik ga even vaak naar de stad als voorheen, dan had ik die boeken ook in de stad kunnen kopen. Daarnaast gaat zestig procent met fiets, openbaar vervoer of te voet naar het winkelgebied. En zijn ook de retourzendingen mee berekend? Van kleding gaat 40 procent retour. Ook CO2-uitstoot."

Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org erkent dat het niet zo eenvoudig is. "Maar we willen met deze rekentool de consument er in ieder geval bewust van maken. Daarnaast wordt ook voortdurend gekeken naar efficiƫntere verpakkingen, schonere vervoermiddelen en bijvoorbeeld zonne-energie op de distributiecentra om de CO2-uitstoot te verlagen. En een busje vol witgoed dat de buurt in rijdt, is echt milieuvriendelijker dan wanneer we allemaal zelf onze wasmachine gaan halen."

STER Reclame