De crowdfundactie van Glenn Mertens Facebook Glenn Mertens

"Een enorm bedrag", kostte de behandeling van de 18-jarige Glenn Mertens, maar wat moet je anders? Mertens lijdt hoogstwaarschijnlijk aan de ziekte van Lyme en had onder meer last van zenuwpijn in zijn kuiten. De gebruikelijke behandelingen, die wel vallen onder de dekking van de zorgverzekering, werkten niet.

"De juiste behandeling was er eentje in Duitsland, in een kliniek in Frankfurt. Dat heeft me tot nu toe veel verbetering opgeleverd", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal. "Ik voel me een stuk beter, heb een stuk meer energie en ik kan ook weer sporten."

De speciale behandeling, waarbij ook stamcellen worden weggehaald en later teruggeplaatst, werd gevonden door de moeder van Mertens. "Ze zat op Facebook in verschillende 'Lymegroepen' en via via is ze bij iemand terechtgekomen die ook die behandeling kreeg. Met die persoon ben ik naar Duitsland gegaan", zegt hij.

Om de dure behandeling, ruim 30.000 euro, te bekostigen, startte Mertens een crowdfundcampagne. "Het opzetten ervan is niet lastig. Mijn vader heeft een website gestart en een Facebook-actie. Toen is het via sociale media erg groot geworden en hebben ook de krant en andere media mij benaderd."

Je moet wel echt actief aan de slag willen gaan.

Gijsbert Koren, crowdfundingdeskundige

Mertens had in korte tijd het hele bedrag bij elkaar, maar zo voorspoedig gaat het meestal niet. "Bij 95 procent van de crowdfundcampagnes voor de medische behandelingen lukt het niet om dit doel te halen. Sterker nog: bij de helft van de acties wordt er helemaal geen geld opgehaald", zegt crowdfundingdeskundige Gijsbert Koren.

Het afgelopen jaar zijn er in Nederland zeker 200 crowdfundcampagnes opgezet om een dure medische behandeling te bekostigen. "Van de totale crowdfunding markt is dat weinig, maar we zien wel dat het groeit."

Koren heeft crowdfundcampagnes voorbij zien komen voor behandelingen voor Lyme, kanker en anorexia. "Daarbij gaat het meestal om bedragen tussen de 10.000 en 50.000 euro." Dat doelbedrag wordt dus maar in 5 procent van de gevallen ook helemaal opgehaald. Anders dan bij de meeste crowdfundacties wordt het eventueel opgehaalde bedrag wel uitgekeerd als het doel niet gehaald wordt.

Goed gevoel

Koren raadt mensen aan om het geld vooral uit de eigen kring op te halen en niet te hopen op onbekenden. "Iemand die je niet kent kan zich afvragen of het allemaal wel klopt. Dat is dan ook de reden waarom dit soort acties het beste werken bij mensen die dicht bij je staan, die je vertrouwen en je situatie kennen."

"Vrienden, familie, kennissen, mensen die je graag een stapje verder helpen. Als je wil, kan je het via Facebook proberen bij mensen aan de man te brengen die iets willen schenken als een vorm van liefdadigheid. Maar dan moet je wel echt actief aan de slag willen gaan."

Een groot verschil tussen de meeste crowdfundacties en die voor de bekostiging van een medische behandeling is dat de backer er niets fysieks voor terugkrijgt. Maar dat is volgens Koren ook niet de reden voor mensen om geld te geven.

"Mensen zeggen weleens: ik krijg er een goed gevoel voor terug of ze vinden het belachelijk dat een bepaalde behandeling niet vergoed wordt. En doordat ik bijdraag, lever ik een soort statement naar zorgverzekeraars. Er zit dan een soort revolutionair gevoel achter."

Glenn Mertens moet in februari nog eens terug naar Duitsland voor een vervolgbehandeling. Ook die is mogelijk gemaakt door de crowdfundcampagne. Hij is daar vanzelfsprekend erg blij mee. "Ik vind het een heel mooi middel. Op deze manier heb ik mijn behandeling van andere mensen gekregen. Daar ben ik heel erg dankbaar voor."

STER reclame