Snapchat hoopt met nieuwe deelfunctie vaker te worden gezien

Snapchat Wikimedia Commons

In een nieuwe poging om meer gebruikers te trekken, maakt Snapchat het mogelijk om verhalen in de app te delen op andere plekken. Geheel volgens het format van Snapchat zijn ook die gedeelde verhalen slechts korte tijd te zien; daarna verdwijnen ze weer.

Het gaat om de aan elkaar geplakte foto's en video's die samen, voor 24 uur, een 'story' vormen. De vertelvorm is inmiddels terug te vinden in Instagram, WhatsApp en Facebook. Een woordvoerder van Snapchat noemt tegen Axios het voorbeeld van breaking news-verhalen die gedeeld kunnen worden. Daarvoor worden door gebruikers en nieuwsorganisaties nu vaak Twitter- of Instagram-berichten gebruikt.

Het is voor Snapchat een nieuwe manier om op andere plekken te laten zien wat er ín de app gebeurt. Het platform worstelt de laatste maanden met het aantrekken van nieuwe gebruikers. Snapchat is enorm populair onder met name tieners, die soms uren per dag in de app doorbrengen. Oudere mensen bereiken lukt minder goed.

Drie soorten verhalen

Snapchat laat gebruikers drie vormen van updates delen. Allereerst verhalen die in de zogeheten Discover-sectie van de app staan. De content die daarin staat is door professionele media of andere partijen gemaakt, denk bijvoorbeeld aan CNN of BuzzFeed. Ook verhalen van acteurs of artiesten zullen te delen zijn, evenals verhalen die gebruikers vinden via de zoekfunctie van de site.

De Snapchat-verhalen zijn te delen op andere sociale netwerken, maar ook bijvoorbeeld op sites van uitgevers, merkt Recode op. De techsite vergelijkt de stap met die van Twitter in 2011: het platform stond het toen toe om berichten te embedden.

Een slimme zet, want daar is sindsdien veel gebruik van gemaakt. Recode tekent tegelijkertijd aan dat gebruikers, doordat ze de 'snaps' buiten het platform zien, het mogelijk niet meer nodig vinden om een account aan te maken.

Andere werkwijze

Er zit daarnaast nog een verschil tussen de werkwijze van Snapchat en Twitter. Snapchat zegt dat verhalen tot 30 dagen online blijven staan, maar daarna zullen ze automatisch verdwijnen. Iets wat nieuwssites waarschijnlijk niet fijn vinden, want het tast de geschiedschrijving aan. Bij Twitter blijven berichten staan totdat ze bewust worden verwijderd.

Snapchat kondigde eerder aan de app grondig te vernieuwen. Kern van de verandering is dat contact met vrienden en verhalen van nieuwsorganisaties en merken duidelijk gescheiden worden. De update zou al vorig jaar worden uitgerold, maar dat is tot nu toe niet gebeurd. Volgens zakenzender CNBC gaat dat de komende weken alsnog gebeuren.

STER Reclame