Terugkijkrecord voor De Luizenmoeder
De eerste aflevering van de nieuwe Nederlandse komedieserie De Luizenmoeder (AVROTROS) heeft een nieuw kijkrecord opgeleverd. Niet eerder sinds het begin van de metingen tien jaar geleden hebben zoveel mensen achteraf een uitzending teruggekeken.
Naar de uitzending op NPO 3 keken vorige week 750.000 mensen. Nog eens 844.000 keken het later terug, in totaal een kleine 1,6 miljoen mensen. "Dat zoveel meer mensen de aflevering online terugkijken, dan dat ze die via de televisie zien, is ongekend", zegt NPO 3-netmanager Suzanne Kunzeler.
Naar de tweede aflevering keken zondagavond 1,4 miljoen mensen. Dat is ongebruikelijk hoog voor een programma op NPO 3. In de loop van deze week komen daar de cijfers van het uitgesteld kijken nog bij.
Dat de tweede aflevering van een serie beduidend meer kijkers trekt, komt niet heel vaak voor. "Voor nieuwe series gaan kijkers graag zitten. In het algemeen heeft een tweede aflevering een verlies van 10 procent ten opzichte van de eerste", zegt Kunzeler.
Mogelijk waren veel televisiekijkers nieuwsgierig geworden toen De Luizenmoeder na de eerste aflevering aandacht kreeg in De Wereld Draait Door en na verschillende positieve reacties van columnisten en tv-recensenten.
Het is natuurlijk de inhoud van een serie die het programma tot een succes maakt, vindt ook Kunzeler. "De serie past heel goed bij het tijdsbeeld en houdt ons een spiegel voor in deze politiek correcte tijd. Het is vilein, soms ongemakkelijk en voor veel mensen enorm herkenbaar."
Dankzij De Luizenmoeder keken de meeste televisiekijkers gisteravond om 20.30 uur naar NPO 3. Alle andere programma's die op dat tijdstip werden uitgezonden trokken minder kijkers. Dat juist NPO 3 zoveel televisiekijkers aan zich weet te binden kan de zender goed gebruiken na alle kritiek die de zender de afgelopen jaren kreeg.
"Ondanks het frame dat aan ons wordt opgelegd, gaat het goed met NPO 3", zegt Kunzeler. "We willen dat onze programma's lineair, dus op het moment dat het op televisie wordt uitgezonden, én on-demand goed worden bekeken. Dat werkt nu ook bij De Luizenmoeder."