NOS NieuwsAangepast

The Weeknd verbreekt banden met H&M na 'racistische' foto

De Canadese artiest The Weeknd verbreekt zijn banden met de Zweedse kledingketen H&M. Aanleiding is een foto op de site van de kledinggigant. Daarop had een zwart jongetje een capuchontrui aan met daarop de tekst 'coolest monkey in the jungle' (coolste aap in de jungle). Een screenshot van de webshop ging vervolgens viral op sociale media. Veel mensen vonden de foto beledigend en racistisch.

De artiest had een kledinglijn bij H&M. Gisteravond zei hij op Twitter dat hij de samenwerking met het Zweedse bedrijf beëindigt.

Kleding van The Weeknd werd bij H&M verkocht onder het label XO, wat ook de naam is van het platenlabel van de Canadese zanger. Ook deed hij in het verleden modellenwerk voor de modeketen.

Excuses

H&M biedt in een reactie excuses aan voor de foto. "We begrepen volledig zijn reactie", is te lezen in een verklaring. Het bedrijf voegt daaraan toe dat het het gesprek met The Weeknd en zijn team wil voortzetten. De foto is van de site gehaald en vervangen door een foto van alleen een trui.

Het is niet voor het eerst dat kledingzaken in opspraak komen. Het Spaanse kledingbedrijf Zara bood in 2014 gestreepte kindershirtjes aan met een gele ster, die deden denken aan gevangenen in concentratiekampen. Zara zei dat het een sheriff-ster moest voorstellen, maar haalde het gauw uit de handel.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl