Britse H&M middelpunt van rel vanwege zwart jongetje in apentrui

Aangepast
Screenshot van H&M-website H&M

De Britse tak van H&M is het middelpunt van een rel rond een zwart jongetje dat model staat in een campagne. Het jongetje draagt een trui met de tekst 'coolest monkey of the jungle' (coolste aap van de jungle). Veel mensen vinden dat racistisch.

Een columnist van The New York Times twitterde zondagavond een screenshot van de webshop. Dat werd al snel duizenden keren gedeeld.

De reacties lieten niet lang op zich wachten. Veel mensen noemden de foto beledigend en racistisch.

De bewuste trui is beschikbaar in drie varianten. Een oranje exemplaar met de opdruk 'Survival Expert' wordt gedragen door een wit jongetje en de wit-blauwe trui zonder tekst ook.

Inmiddels heeft H&M de foto's van het jongetje verwijderd. Er is alleen nog maar een foto van de trui te zien. De witte jongetjes die de andere trui dragen, zijn wel nog te zien. H&M heeft niet op het voorval gereageerd.

Trui H&M Screenshot H&M-website

De foto's waren niet te zien op de Nederlandse H&M-website. Voor zover bekend is de trui ook niet te koop in Nederland.

STER Reclame