Sommige auto's duurder door nieuwe CO2-test

Aangepast
Een meting van de uitstoot van een Volkswagen EPA

Een nieuwe auto is dit jaar soms duizenden euro's duurder omdat er meer aanschafbelasting (bpm) moet worden betaald. Dat komt door een nieuwe, realistischere meetmethode voor de CO2-uitstoot.

Volgens een overzicht van marktonderzoeker JATO komen auto's een stuk onzuiniger uit de nieuwe test en stoten gemiddeld zes gram CO2 meer uit. Daardoor vallen auto's in een hogere bpm-schijf wat betekent dat er meer aanschafbelasting moet worden betaald.

In de showroom staan inmiddels modellen die veel meer kosten dan vorig jaar. Voor de Peugeot 308 SW benzineversie moet 2100 euro meer worden betaald dan vorig jaar. Een exclusieve BMW X5 xDrive kost zelfs 15.000 euro meer.

Oude en nieuwe test

Alle nieuwe modellen en uitvoeringen ondergaan een milieutest voor ze de weg op mogen. De oude test NEDC, de New European Driving Cycle, is een soort theoretische laboratoriumtest, met een gekunstelde rollenbankproef, die in niets lijkt op de praktijk op de weg qua verbruik, uitstoot en rijcondities. 'Sjoemelgate' heeft geleid tot een nieuwe laboratoriumtest, de WLTP, de Worldwide Harmonized Light Vehicles Procedure. Dat is een meting met meer realistische rij-omstandigheden als temperatuur en bandenspanning. In veel gevallen worden hogere uitstootwaarden gemeten.

De nieuwe test wordt sinds 1 september 2017 gebruikt. Uiterlijk 1 september dit jaar moeten alle bestaande modellen en types door de WLTP-molen gehaald worden. Het streven is dat vanaf 1 januari 2019 de WLTP-testcijfers voor de bpm-berekening gelden. Tot die tijd moeten auto's nog wel op op basis van de oude milieutest beprijsd worden. De WLTP-resultaten worden dan teruggerekend naar de NEDC-waarden. Dat zorgt ervoor dat er meer aanschafbelasting moet worden betaald, zoals JATO laat zien.

Het is een probleem dat vooral in Nederland speelt, want er zijn bijna geen andere landen met bovenop de btw nog eens de aanschafbelasting bpm. In Nederland gekochte auto's zijn daarom soms tot een kwart duurder dan dezelfde auto in onze buurlanden. Autofabrikanten lijken bovendien niet van plan om hun prijzen aan te passen aan het Nederlandse bpm-probleem.

De autovereniging RAI en de brancheorganisatie van garagebedrijven Bovag willen dat consumenten niet de dupe worden van een nieuwe betere testmethode en gaan daarom met de overheid een nieuwe bpm-tabel opstellen voor volgend jaar. Die moet voorkomen dat autokopers meer betalen.

Dat heeft het vorige kabinet ook al toegezegd aan de Tweede Kamer. Voor een goede en betrouwbare bpm-tabel moeten wel zoveel mogelijk auto's de nieuwe meetmethode achter de rug hebben. Met de nieuwe bpm-tabellen zouden die prijsstijgingen zo snel mogelijk teruggedraaid moeten worden, zegt Rogier Kuin van de Bovag.