Tuitert en Ritsma leggen uit: pieken op de Spelen, hoe doe je dat?

Aangepast

Met nog ruim een maand tot de start van de Olympische Spelen focust de Nederlandse schaatsploeg zich steeds meer op Pyeongchang. Dan moet er namelijk worden gepiekt. Oud-schaatsers Mark Tuitert en Rintje Ritsma leggen uit hoe je dat doet.

Schaatscollege van Tuitert en Ritsma: supercompensatie

"Trainen en rusten zijn de kernwoorden", vertelt Tuitert. "Dat gaat uiteraard in fases. Je begint met heel zware trainingen, in de sportschool of op de rollerbank. Daardoor ga je aan jezelf twijfelen, minder hard schaatsen, kortom: je gaat helemaal in het rood."

Vervolgens volgt er een periode van herstel. "Dat bekent niet dat je niets doet en op de bank ligt. Je gaat minder uren trainen, maar de intensiteit gaat wel omhoog. Het zorgt ervoor dat je lichaam herstelt en uiteindelijk nog veel beter wordt."

Niet te vroeg of te laat

Dit principe, wat 'supercompensatie' wordt genoemd, moet dan leiden tot een absolute topvorm op de Olympische Spelen. "Als je het te vroeg doet, ben je te vroeg in vorm. En als je te laat bent of te hard traint, werkt het ook niet. Uiteindelijk moet op de Spelen alles samen komen en kloppen."