De olietanker staat een dag na de aanvaring nog steeds in brand
NOS NieuwsAangepast

Lichaam gevonden op brandende olietanker China, nog 31 vermisten

Aan boord van de olietanker die gisteren voor de Chinese kust botste met een vrachtschip, is een lichaam gevonden. Het lichaam wordt naar Shanghai gebracht en daar geïdentificeerd, melden de Iraanse autoriteiten.

De overige 31 bemanningsleden van de olietanker, met aan boord vooral Iraniërs, worden nog vermist. Reddingsteams van de Chinese, Zuid-Koreaanse en Amerikaanse marine zijn bezig met een zoekactie in de omgeving van het schip. De reddingsactie wordt bemoeilijkt door het slechte weer.

Het ongeluk gebeurde gisteren ongeveer 300 kilometer ten oosten van Shanghai. De olietanker Sanchi vervoerde ruim 136.000 ton ruwe olie van Iran naar Zuid-Korea. Aan boord waren dertig Iraniërs en twee mannen uit Bangladesh. Het schip voer onder de Panamese vlag.

De oorzaak van de aanvaring is nog onduidelijk. De 21 opvarenden van het vrachtschip uit Hongkong, waarmee de tanker botste, bleven ongedeerd.

Lichaam gevonden op brandende olietanker China

Over het lot van de vermiste bemanning van de tanker is weinig te zeggen, zegt Johan Luijks van Offmain, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het blussen van branden op zee. "Er is altijd hoop op overlevenden. De bemanningsleden van zo'n schip krijgen uitgebreide training over hoe ze bij een brand het schip kunnen verlaten, bijvoorbeeld met een reddingsboot", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal.

"Dus mogelijk dobberen ze ergens rond. Maar de omstandigheden op zee kunnen zo ver uit de kust behoorlijk ruig zijn."

Mogelijk is het laten opbranden van de olie minder schadelijk dan blussen met vervuilend schuim.

Johan Luijks, Offmain

De Sanchi staat nog steeds in brand en er stijgen grote zwarte rookwolken boven het schip op. De vrees bestaat dat het overhellende schip explodeert en zinkt. Een deel van de olie in het schip zou al in het zeewater zijn terechtgekomen.

Over milieuschade door de aanvaring is nog weinig te zeggen. "De lading bestaat uit condensaat, een bijproduct van gaswinning", zegt Luijks. "Dat is heel licht. Het brandt heel snel en is daarom ook snel 'weggebrand'. Het zou kunnen dat de blusteams ervoor kiezen om de gelekte lading op te laten branden. Dat is uiteindelijk beter voor het milieu dan blussen, want daar is heel veel schuim voor nodig en dat brengt veel vervuiling met zich mee."

Het is niet eenvoudig om dit olielek qua gevolgen te vergelijken met de ramp met bijvoorbeeld de Exxon Valdez, die in 1989 vastliep voor de kust van Alaska. "Dat schip had een heel ander product aan boord. Dat ging om heel zware olie en die is veel moeilijker op te ruimen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl